| 2 comments ]

  1. Seseorang harus minum 2 - 2 1/2 liter air bersih setiap hari, iaitu sekali setiap dua jam. Selepas minum, seseorang itu perlu kencing dan ini perlu dilakukan 8 - 10 kali setiap hari. Air yang diminum dan dikeluarkan haruslah dalam nisbah 1.0. Dengan lain perkataan, hampir kesemua air yang diminum mesti dikeluarkan.
  2. Seseorang perlu elakkan makan berlebihan, dan apa-apa makanan yang diambil mesti bebas daripada sisa racun serangga dan pengawet. Mengelakkan makanan yang menyebabkan sembelit, dan mengamalkan tabiat membuang air besar yang baik juga penting.
  3. Kuantiti makanan berasaskan haiwan perlu dikurangkan dan di sebaliknya pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan perlu dipertingkatkan. Kacang tanah, biskut, coklat, dan seumpamanya harus dielakkan.
  4. Ada makanan yang bersifat asid dan ada pula yang bersifat alkali. Adalah lebih baik jika seseorang dapat memastikan 40 peratus daripada makanan yang dimakan adalah berciri asid, dan 60 peratus berciri alkali.
  5. Golongan dewasa tidak harus membabitkan diri dalam aktiviti-aktiviti lasak yang menyebabkan peluh berlebihan. Aktiviti harian biasa sudah memadai untuk menjaga kecergasan. Bagaimanapun, mereka di zaman persaraan boleh berjalan pantas bagi jarak singkat setiap hari.
  6. Apabila keadaan kesihatan adalah baik, tiada siapa pun harus mengambil makanan tambahan atau ubat-ubatan tidak perlu. Golongan dewasa dan kanak-kanak yang mengamalkan pemakanan baik tidak sepatutnya mengambil apa-apa makanan pelengkap kalsium. Mereka yang hidup di negara-negara tropika harus mengelakkan pelengkap vitamin D sejauh mana yang boleh.

Dr. V. M.Palaniappan, PhD

(bekas Profesor Madya Universiti Malaya; hasil penyelidikannya selama 30 tahun)

Related Posts by Categories



2 comments

Eucalyptus said... @ 5:45 PM

Terima kasih infonya, emang kita harus banyak minum ya Pak...

PakTeh said... @ 6:52 PM

Sama2 kasih Evie. Iya, emangnya perlu banyak minum air. Makan pula sekadar kenyang, tidak melampaui batas. Agaknya kerna itu Evie ini kelihatan awet muda :))

Post a Comment