| 6 comments ]

Sejak semalam, MakTeh dah ingatkan tentang pisang awak depan rumah dah masak. Itulah.., sejak usia PakTeh semakin muda ni, benda di depan rumah pun dah tak nampak. Memang dari dulu ada dua tandan pisang yang ditunggu-tunggu bila nak masak. Rupanya hari ini, dah sampailah masanya.

Maka petang tadi, keluarkan golok kontot dan tebang batang pisang tersebut. Pada tandan tu ada beberapa biji pisang yang dah ranum, tapi yang lainnya masih boleh diperam.

Gambar kanan: ada setandan lagi sedang tunggu masa, mungkin lagi sebulan. Dulu, jantungnya besar dan buahnya kecil. Sekarang, terbalik. Jantungnya mengecil, buah pula semakin membesar. Ada rezeki nanti, tercucurlah kamu pula wahai pisang awak junior, hehe.

Simpan sebahagian untuk stok di rumah, asingkan juga beberapa sikat untuk diagih pada jiran-jiran keliling.

Acara seterusnya, tentulah buat cucur pisang. Ada juga orang panggil pisang goreng. Pisang yang sedikit masak, memang favourite PakTeh. Ianya lembut sedikit dan mudah hadam. MakTeh tak goreng banyak, habiskan pisang yang masak dulu.

Selepas makan, sambung lagi bawa golok keliling rumah. Mula-mula cantas batang2 bunga kantan yang daunnya dah kering, dan cantas batang yang dah berbunga matang. Selepas tu, kutip pula buah2 jambu madu di sebelah rumah.

Sebelum maghrib, edar sebahagian sikat pisang pada jiran-jiran di kuaters. Bunga kantan dan jambu madu di bawa ke surau masa maghrib, macam selalu. Malam ni ramai orang, ada ustaz mengajar bab tasawuf. Orang semua dah tau, kalau ada jambu atau bunga kantan dalam plastik, diletak atas meja di tempat lepak surau, itu adalah free. Boleh makan atau bawa balik. Laku habis...

Related Posts by Categories



6 comments

arsaili said... @ 4:24 PM

salam pak teh..tatau that u have a green hand...macam2 hasil tani yer..ehehe

PakTeh said... @ 10:44 PM

salam arsaili.. alhamdulillah sihat ye? :) green hand tu, tak kot.. hehe.. ada juga yg ditanam terus mati, atau hidup tak berbuah. cuma sebagai hobi riadah di ruang masa dan tempat yang ada, walaupun sekecil cuma.

azlanlin said... @ 9:21 AM

Kalu greenhand, kompom nak jadi incridiblehulk...hehehh..kat tangan jer

PakTeh said... @ 9:45 AM

kalau tangan je hijau, macam lengan Popeye le.. hehe. Lingkup bisnes traktor dan jentuai padi.

Kyute Fella said... @ 4:41 AM

I like fried banana and I miss it already.

PakTeh said... @ 8:56 AM

urka-chika: wow.. i'm glad u're loving fried banana too. :)
yes.. we have lot's of banana species in malaysia. if u come to my country later on, u can taste it all :)

Post a Comment