| 0 comments ]

Punca penyakit:

  1. Racun yang terkumpul dalam tubuh kerana gaya hidup tidak sihat. Ini termasuk kurang meminum air, terdedah kepada sinaran matahari yang banyak, dan kurang kencing kerana air yang banyak hilang melalui peluh, mandi air panas dan menggunakan kipas untuk menyejukkan badan.
  2. Mengambil makanan dan minuman yang tidak sesuai, daripada segi kualiti dan kuantiti termasuk kurang makan dan makan berlebihan. Selain itu memakan makanan yang diperbuat daripada tepung halus yang boleh menyebabkan sembelit kronik, mengambil terlalu banyak makanan berasaskan haiwan, memakan sayur dan buah yang dicemari racun serangga dan pengawet.
  3. Gas-gas beracun yang terperangkap dalam tubuh termasuk karbon dioksida yang dihasilkan oleh tubuh kerana sukar bernafas, selain menyedut gas-gas toksik daripada sumber luaran seperti semburan toksik, racun nyamuk, wasap pembentungan/industri/ trafik. Ini termasuk juga, istilah Melayu : "banyak angin dalam badan".
  4. Keseimbangan dalam pH (asid/alkali) terjejas dalam bendalir tubuh. Ini berlaku kerana mengambil makanan beralkali atau berasid, selain daripada faktor-faktor lain.
  5. Aliran bendalir limfa dan darah yang terganggu boleh disebabkan oleh pakaian ketat, seperti seluar dalam, tali pinggang, stoking, tali leher yang ketat.
  6. Gangguan `iatrogenic' - berpunca dari penggunaan radio-isotop, imbasan, radiasi dan biopsi bagi diagnosis, kemoterapi kuat, antibiotik sangat toksik dan pelbagai jenis ubat-ubatan, interaksi ubat-ubatan serta pembedahan yang tidak perlu.
  7. Racun daripada haiwan dan tumbuhan yang hidup bersama kita juga boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan yang boleh membawa maut.
  8. Penyakit keturunan, iaitu diwarisi melalui gen.
Dr. V. M.Palaniappan, PhD
(bekas Profesor Madya Universiti Malaya; hasil penyelidikannya selama 30 tahun)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment