| 4 comments ]

13 Februari, 2008 12:51 PM

PUTRAJAYA, 13 Feb (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan pembubaran Parlimen berkuatkuasa hari ini bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum ke-12 diadakan. Beliau mengumumkan pembubaran itu pada satu sidang media di pejabatnya di sini, yang disiarkan secara langsung menerusi RTM1 tengah hari ini.

Perdana Menteri juga mengumumkan semua kerajaan negeri dinasihatkan untuk
membubarkan Dewan Undangan Negeri masing-masing, kecuali Sarawak berkuatkuasa pada tarikh yang sama, bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan serentak.

Katanya beliau telah menghadap dan mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pagi ini untuk pembubaran Parlimen ke-11. Pembubaran Parlimen ini dibuat 15 bulan lebih awal dari tarikh tamat tempoh penggal lima tahunnya yang akan berakhir pada 16 Mei 2009.

Suruhanjaya Pilihan Raya (
SPR) dijangka bermesyuarat beberapa hari lagi bagi menetapkan tarikh hari penamaan calon dan hari pengundian.

Beliau berkata bahawa BN akan menampilkan
barisan calon terdiri muka lama dan baru, yang akan diumumkan sehari dua lagi.

Pemerhati politik meramalkan
pengundian akan diadakan pada awal bulan depan manakala hari penamaan calon dijangka diadakan dalam minggu terakhir bulan ini. Ini berdasarkan amalan SPR sebelum ini yang menetapkan tempoh kempen berlangsung 10 hari sahaja pada beberapa pilihan raya umum lepas.

Mengikut Perkara 55(4) Perlembagaan Persekutuan, pilihan raya umum mesti diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pembubaran Parlimen. Bagaimanapun, selepas pilihan raya umum 1969, proses demokrasi itu berlangsung dalam tempoh 16 hingga 20 hari sahaja. Pilihan raya umum ke-11 pada 21 Mac 2004, hari penamaan calon dan hari pengundian berlangsung dalam tempoh 17 hari dari tarikh pembubaran.

Sejumlah
222 kerusi Parlimen dipertandingkan pada pilihan raya umum kali ini manakala 505 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) akan dipertandingkan di peringkat negeri.

Related Posts by Categories



4 comments

Jie said... @ 9:06 AM

Nak pesan jangan lupa bawa:

Kad Pengenalan
Payung
Air mineral..

selamat mengundi!

jem@ri men@ri.. said... @ 12:39 AM

ha'aa..sib baik jie ingatkan..
mimi pon nk balik kg ngundi..
wajib bwk payung coz skang cuaca tak menentu..

so suma..samat mengundi!
majulah sukan utk negara!ehehe..

PakTeh said... @ 9:56 AM

salam Jie. terimakasih atas ingatan. betul tu, beringat sebelum 'ter'kena kan? PakTeh sekali lagi berjaya mengelakkan diri dari terlibat sbg Ketua Pusat Ngundi PRU kali ni, hehe. Letih.. seronok jadi pengundi biasa.

PakTeh said... @ 9:57 AM

jemari menari: selamat balik kpg. ngundi di kpg lagi best, sambil ngundi dpt ziarah adik beradik & sedara mara.

Post a Comment