| 2 comments ]

Khamis: 7 Ogos, 2008
Malam ini masih mencari gambar lama yang di-scan tahun lalu. Ada satu foto 1997 yang cukup rosak. Ada kesan lipatan, turun warna malah sebahagiannya dah nak koyak. Oleh kerana ada nostalgia, PakTeh cuba mempeghonek lagi dengan Photoshop.

Ini gambar asal yang telah dikecilkan saiz.

Ini pula hasil kedua yang dianggap siap.
Teknik digunakan adalah Crop (membuang sebahagian foto), Clone Stamp (mengubahsuai warna langit & merpati dan lain-lain kecacatan kecil) serta menambah sedikit Text. Itu sahaja. Bolehlah.. untuk semi-amateur macam PakTeh.

Mengimbau kembali foto itu, jelas merpati dua sejoli menjadi maskot bandar Sri Aman. Tentu ada kisah menarik di sebalik pemilihan maskot itu, kan PakNgah? Dalam gambar itu, semuanya nampak lebih muda. Bandar Sri Aman adalah bandar persinggahan Tok, kami dan serta PakNgah sekeluarga dalam perjalanan dari Bintangor ke Kuching. Jauh perjalanan tak dirasai, kerana ianya penuh dengan persekitaran baru; meninjau rumah panjang serta menyaksikan beberapa ekor ular tedung selar bergaduh di tengah jalan. Lebih 6 jam bawa Saga Merah manakala PakNgah dengan Wira Biru.

Seminggu di Sarawak - kami dibawa ke Sibu, Sarikei, Bintangor. Merasa naik tongkang hampir 1 km lintas Sg. Rejang, padahal di situ sungai itu sejauh lebih 500km dari muaranya semasa PakNgah ambil di airport Sibu. Juga di Kuching, melawat Kg. Budaya 1 hari. Menziarahi keluarga arwah Tn. Hj. Othman (mertua PakNgah) dan saudaranya. Makan malam bersama Zahari yang handsome, adik ipar PakNgah yang pernah datang ke Pantai waktu kecil & langsung bersunat tanpa dirancang. Teringat Zahari yang berjaya lulus lesen naik basikal waktu itu. (Pi jamban di hujung tanah pun dia naik basikal, haha). Kami juga melawat pekan Satok yang terkenal dengan ikan terubuk masin itu.

Akhir kata, berbanyak terima kasih atas layanan sepanjang ziarah Sarawak utk PakNgah sekeluarga. Juga terimakasih untuk PakLang kerana susahpayah hantar & ambil di tengah malam dari Shah Alam. Tambang murah pakej MAS masa tu hanya di dini hari. AirAsia atau Firefly masih belum wujud lagi.

Related Posts by Categories



2 comments

Pak Ngah: said... @ 6:55 AM

:: salam... dah 11 tahun masa berlalu... begitulah kita... ada yang dah "pergi" dan yang lain2 tu bakal menyusul pada bila2 masa...

:: apa2pun Angah kata... hensem le pakteh zaman muda belianya...

:: tukang ambik gambar... selalunya tertinggal untuk turut sama... kesian kat dia...

PakTeh said... @ 3:18 PM

salam.. beza PakTeh dulu dan sekarang tak banyak.. ketaranya pinggang 28 dah jadi 35 sahaja. kata kawan: lambang prosperity atau kemakmuran - bumper sport kan, PakNgah? ehhehe.

tukang ambik gambar tu selalunya tak suka posing, masa dulu la.. rasanya la kot.

AlFatihah utk Tok & TokWan.

Post a Comment