| 0 comments ]

Laporan Bernama semalam menambahkan keistimewaan Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah. Baginda memberi perkenan kepada Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang masing-masing menyampaikan khutbah Jumaat pada Jumaat (15/08/08) di masjid berikut:
  • Nik Aziz : Masjid Sultan Idris Shah II, Ipoh (Masjid Negeri)
  • Haji Hadi : Masjid Sultan Azlan Shah, Jalan Diary, Ipoh.
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin berkata perkenan itu adalah tanda penghormatan kepada kedua-dua tokoh pemimpin PAS itu yang menghadiri Muktamar PAS ke-54 di sini sebagai tetamu kerajaan negeri. Beliau berkata Raja Dr Nazrin menyampaikan perkenan itu melaluinya semasa menerima mengadap sebelum mengadakan mesyuarat mingguan berkenaan. Raja Muda Perak turut berkenan menerima mengadap 12 pemimpin tertinggi parti itu di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar hari ini.

Bagi PakTeh, Raja Dr. Nazrin adalah antara tokoh yang menarik pada tiap2 teks ucapannya dan nukilannya. Segala intipati dan idea baginda amat bernas dan profesional, sesuai sebagai seorang yang berpendidikan tinggi dan bakal Sultan Perak kelak, Insya Allah. Baginda amat memahami fungsinya selaku ketua agama dan adat istiadat Melayu di negerinya, tanpa dipengaruhi tekanan mana-mana parti politik. Jika ada tokoh dalam negara yang diminta untuk menyatupadukan orang-orang Melayu di Malaysia waktu kini, PakTeh pilih baginda sebagai antara calonnya. Sebenarnya, dalam pemerintahan - umara' dan 'ulama' tidak boleh diasingkan, mereka saling melengkapi.

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment