| 0 comments ]

Mulai 1 Januari, 2009 kelayakan cuti tahunan bagi kakitangan awam baru (kecuali polis, tentera, penguatkuasa maritim dan pegawai pelajaran) akan dikurangkan lima hari. Pada masa ini, kakitangan awam menikmati kelayakan cuti tahun sebanyak 30 hari.

Bagaimanapun, mengikut undang-undang, semua kakitangan awam yang sedang berkhidmat akan diberikan opsyen untuk mengekalkan kelayakan mereka atau memilih kelayakan baru yang dikurangkan itu, kata Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam.

Opsyen berkenaan boleh dirujuk dalam Pekeliling Perkhidmatan 14/2008: Kadar Cuti Rehat Tahunan dan Tawaran Opsyen Kepada Pegawai Perkhidmatan Awam, yang bertarikh 5 Disember.

"Borang opsyen akan dikeluarkan secepat mungkin kerana hari terakhir bagi membuat opsyen itu ialah 31 Dis. Mereka yang tidak mengembalikan borang opsyen itu menjelang tarikh itu akan dianggap memilih kelayakan sekarang," katanya.

Sementara itu, CUEPACS akan mengadakan perjumpaan dengan Ismail hari ini untuk membincangkan perkara itu selain isu lain yang relevan. Setiausaha agungnya Ahmad Shah Mohd Zin berkata kesatuan itu mahu tahu rasional kepada pengurangan itu. Katanya adalah tidak adil untuk mengurangkan kelayakan itu kerana untuk jangka panjang kakitangan awam baru akan kerugian.

(Bernama)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment