| 0 comments ]

Perjanjian telah ditandatangani untuk membina Taman Tema Legoland yang pertama di Asia dan ke-5 di dunia - di antara Pengarah Urusan Iskandar Investment Berhad (IIB) Arlida Ariff dan Pengarah Urusan Legoland Parks John Jakobsen melibatkan pelaburan RM750 juta. Taman Tema Legoland itu akan dibina di atas tanah seluas 145 hektar di Medini Iskandar, yang sebelum ini dikenali sebagai Node 1, dan dijangka akan mula dibuka kepada pengunjung pada 2013.

Selain Malaysia, Taman Tema Legoland turut terdapat di Denmark, United Kingdom, Jerman dan California, Amerika Syarikat. Semua masih ingat permainan LEGO kegemaran kanak-kanak? 

Merlin Entertainments akan mereka bentuk dan menguruskan taman tema tersebut serta muncul sebagai pemegang saham sebanyak 20%, manakala pegangan ekuiti selebihnya dipegang oleh konsortium yang diketuai oleh IIB.

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang menyaksikan majlis perjanjian tersebut berkata, walaupun keadaan ekonomi dunia tidak menentu pada ketika ini, momentum pembangunan serta pelaburan di Iskandar Malaysia tidak terjejas. Sehingga kini Iskandar Malaysia telah menerima RM40.25 bilion pelaburan dalam dan luar negara, yang merupakan 86 peratus daripada RM47 bilion pelaburan yang disasarkannya bagi fasa pertama sehingga 2010.

(Bernama)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment