| 10 comments ]

Al-Fatihah. BEKAS Mufti Selangor, Datuk Ishak Baharom, 80, meninggal dunia di Unit Rawatan Rasmi (ICU) Hospital Sungai Buloh (HSB), petang semalam.

Allahyarham adalah seorang tokoh agama yang dihormati, bukan saja di Selangor, malah di seluruh negara. Beliau dilantik sebagai mufti kelima di Jabatan Mufti Selangor secara kontrak pada 16 Ogos 1985, ketika berusia 58 tahun, iaitu tiga tahun selepas bersara sebagai guru agama.

Sepanjang Ishak menjadi mufti selama 12 tahun, beliau terpaksa melalui pelbagai kontroversi. Antaranya ialah apabila beliau menyokong tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menahan tiga gadis Islam yang juga model sambilan, menyertai satu pertandingan ratu cantik pada 1997. Pendirian tegas beliau bukan saja menyebabkan ramai pihak terkejut, ada yang mempertikaikan tindakan Jais.

Ia juga menimbulkan satu lagi kontroversi, apabila akhbar lidah rasmi Pas, Harakah, melaporkan Ishak menuduh iman Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad, sebagai terpesong berikutan kenyataan Dr Mahathir mengenai kes penangkapan tiga peserta terbabit. Lanjutan daripada laporan Harakah itu, Dr Mahathir mengeluarkan kenyataan bahawa beliau tersinggung dengan kenyataan Ishak, namun isu berkenaan dianggap selesai selepas Ishak menjelaskan keadaan sebenar.

Pun begitu, tidak lama kemudian, Ishak melahirkan rasa sedih dan kekesalannya kerana tiada seorang pun pemimpin kerajaan negeri yang mempertahankan tindakan Jais menahan ketiga-tiga gadis itu. Kenyataan Ishak itu dikatakan dibuatnya ketika beliau menyampaikan satu ceramah di Masjid Az-Zubir Ibnu Al-Awwam di Cheras.

Ketegasan Ishak dalam isu membabitkan akidah dan cara hidup umat Islam di Selangor memang sudah diketahui sepanjang beliau menjawat jawatan sebagai mufti.

Pada awal 1996, Ishak mengeluarkan kenyataan mengharamkan perbuatan merokok di kalangan umat Islam. Beliau yang juga Pengerusi Perunding Hukum Syarak Selangor ketika itu, memberi penjelasan bahawa ada bukti kukuh mengapa perbuatan merokok dianggap sebagai haram. Antara alasan yang diberikan ialah ia membahayakan kesihatan dan hakikat itu sudah diakui pakar kesihatan sendiri.

Ishak juga pernah membuat kenyataan bahawa pinjaman yang dibuat penjaja dan peniaga kecil Melayu daripada along atau ceti haram menunjukkan mereka tidak mengambil berat soal halal haram hingga sanggup membuat pinjaman atau berurusan dengan mereka. Ishak menegaskan bahawa perbuatan itu bertentangan dengan hukum syarak kerana ia ada unsur riba yang hukumnya adalah dosa besar.

Sepanjang beliau menjadi mufti sehingga ke akhir hayatnya, Ishak menjadi penceramah dan pendakwah bebas walaupun beliau pernah diharamkan kerajaan Selangor, daripada menyampaikan ceramah di masjid dan surau negeri itu pada November 1998. Bagaimanapun, larangan itu ditarik balik pada Februari 1999.

Secara peribadi, Ishak berpegang kepada prinsip jika kita berbuat baik kepada orang tanpa mengira kaum dan keturunan, Tuhan akan membalas perbuatan dengan balasan yang baik. Selain itu, Ishak percaya setiap individu tidak perlu berkira untuk membantu atau berkorban kepada individu lain asalkan ia tidak bertentangan dengan ajaran agama dan berada di jalan yang benar.

Biarpun Ishak sering berdepan dengan pelbagai kontroversi, dengan prinsip yang dipegangnya sepanjang hayat beliau, Ishak tetap disayangi keluarga dan orang yang mengenalinya sehingga akhir hayat beliau. Bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato’ Mohamad Hashim Yahya berkata Almarhum seorang sangat alim, tinggi ilmu agama dan tinggi akhlaknya.

AL-FATIHAH. Agaknya dunia semakin berakhir, ditandai dengan gugurnya seorang demi seorang ilmuan agama dari dunia ini.

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 6 comments ]

  • Khamis, 31 Januari 2008
  • 22 Muharam 1429

RIBUT salji melanda kota Baitulmaqdis dengan gambar (kiri) menunjukkan Masjid Omar atau Masjid Kubah Emas bertentangan Masjidil Aqsa diselimuti salji, menyebabkan sekolah dan perniagaan ditutup, manakala pengangkutan awam dihentikan.

Salji selalu turun di Baitulmaqdis sekali atau dua kali setiap kali musim sejuk tetapi cuaca jarang jatuh di bawah paras beku.

Bandar raya itu tidak bersedia berdepan cuaca bersalji sehingga 20 sentimeter dengan ramai penduduk tidak bekerja. Keadaan bersalji juga melanda kota lain di Asia Barat termasuk Amman, Jordan dan Damsyik, Syria. Di Damsyik, gambar (kanan) menunjukkan penduduk masih keluar dan ada yang mengunjungi taman meskipun ia diselimuti salji tebal manakala di Amman, ribut salji menyebabkan pemandu terkandas, memutuskan hubungan di antara kampung serta memaksa pihak berkuasa merayu penduduk tidak keluar.

Iklim dunia semakin berubah. Adakan ianya tanda-tanda dunia di ambang kehancurannya..

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 2 comments ]

30 Januari, 2008 19:52 PM

AirAsia Tawar 300,000 Tempat Duduk Pada Kos Minimum

KUALA LUMPUR, 30 Jan (Bernama) -- Syarikat penerbangan tambang rendah, AirAsia berkata ia menawarkan 300,000 tempat duduk yang mana pengembara hanya perlu membayar cukai lapangan terbang dan surcaj bahan bakar.

Sejumlah 75,000 tempat duduk telahpun terisi dalam tempoh satu hari pelancaran "tempat duduk percuma", kata syarikat itu dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Promosi itu boleh diperolehi dari hab-habnya di Kuala Lumpur, Johor Bahru, Kota Kinabalu dan Kuching dan tempoh perjalanan ialah dari 26 Feb hingga 15 Mei.

Destinasi-destinasi popular di kalangan tetamu untuk tempat duduk ini ialah Bangkok, Hanoi, Macau, Phuket, Singapura, Kota Kinabalu dan Kuching, kata kenyataan itu.

Promosi itu turut melibatkan laluan yang baru dilancarkan iaitu dari Johor Bahru ke Bangkok.

Tempahan semasa promosi perlu dilakukan secara dalam talian pada 3 Feb menerusi laman web rasminya.

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 6 comments ]

30 Januari, 2008 17:43 PM

KUALA LUMPUR, 30 Jan (Bernama) -- Komposer dan penulis lirik prolifik, Rosli Khamis atau lebih dikenali sebagai Loloq meninggal dunia hari ini selepas dilaporkan koma sejak Ahad akibat pendarahan otak.

"Loloq meninggal dunia pukul 1.37 petang di Hospital Pakar Damansara," kata penyanyi rock terkenal, Hattan, yang juga sahabat baik komposer itu ketika dihubungi Bernama di sini.

Hattan enggan mengulas lanjut kerana terlalu sedih.

Loloq, 50, dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Pakar Damansara, Petaling Jaya pukul 6 pagi Ahad lepas dan dilaporkan berada dalam keadaan koma serta bergantung kepada alat pernafasan.

Allahyarham dikatakan menjalani pembedahan bagi membuang darah beku di dalam otaknya pada Isnin.

Anak kelahiran Singapura itu amat dikenali melalui hasil karyanya bersama seorang lagi komposer terkenal, M. Nasir.

Antara lirik lagu ciptaan Loloq yang sedang popular ialah "Angan Dan Sedar" nyanyian Mawi selain lagu Aduh Saliha (Mawi), Nafas Cinta (Misha Omar), Dewi (Hattan) dan Awan Yang Terpilu (Ning Baizura).

Selain dikenali sebagai pengkritik program TV realiti Akademi Fantasia, Loloq turut berlakon dalam beberapa filem tempatan, antaranya, "Zombi Kampung Pisang", "Man Laksa" dan "Senario Lang Buana".

Loloq juga pernah diberikan pengiktirafan berikutan sumbangannya dalam dunia seni melalui Anugerah Khas APM (Anugerah Planet Muzik) pada 2006.

AL-FATIHAH

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 8 comments ]

IN CHINA ..

EVERYTHING IS POSSIBLE ..

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 4 comments ]

28 Januari, 2008 15:41 PM

BANGKOK, Jan 28 (Bernama) -- People Power Party (PPP) leader Samak Sundaravej, who is facing jail sentence for alleged defamation and corruption, was today elected as Thailand's 25th prime minister.

The Thai parliament voted to pick the 72-year-old Samak as the new prime minister after he obtained 310 votes against 163 secured by Democrat party leader Abhisit Vejjajiva, 43.

Under the roll-call voting system, each member of parliament is asked to name his or her candidate.

Samak, a veteran politician handpicked by Thaksin to lead PPP after his Thai Rak Thai (TRT) party was dissolved last year by the court and its 111 party executives banned from politics for five years, will take over from former army chief Surayud Chulanont.

Macam-macam..
Samak jadi PM kerana menang undi. Pada masa yang sama, sudah hampir ke penjara kerana kes rasuah. Adakah kemenangan undi kerana $$$ juga? Atau bila jadi PM, kesnya boleh 'selesai' ?

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 4 comments ]

January 28, 2008 15:20 PM

PUTRAJAYA, Jan 28 (Bernama) -- The Malaysian government's efficiency is improving and rated sixth best in the world in 2007, compared to its eighth placing in year 2000, Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said.

Quoting the World Competitiveness Year Book, released by IMD, a Switzerland-based leading global business school, Abdullah said Malaysia which was measured in the group of countries with a population of 20 million and above, was ranked better than the United Kingdom, Germany, Thailand, Spain, Japan, Russia and France.

"Above us are China, Canada, the USA, India and Taiwan," he said when addressing about 8,000 civil servants at the 8th Civil Servants' Premier Gathering (Mappa) here Monday.

Abdullah said the Malaysian government's efficiency could be seen in the enhancement of its delivery system, including in its public service sector, as a result of the strong commitment of the civil servants to give the best to the people.

Besides that, he said, various efforts were undertaken by the government throughout last year to improve public service delivery, resulting in lesser complaints from the public.

"The efforts in 2007 were the beginning and were very encouraging. The administrators, media and public could feel the positive changes. With that, I like to congratulate the public servants who have worked hard to bring about those changes."

However, Abdullah said, a lot more could be done for public service in this country to be the best in the world.

"If 2007 was the start, 2008 should be the strengthening phase. Maintaining the standards achieved does not denote excellence, but improving the standards and achievements to emerge the top in its class."

Sebenarnya.. masih 'terlalu' banyak yang perlu dilakukan..

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 8 comments ]

Pemergian Suharto: Malaysia Kehilangan Sahabat Baik

AL-FATIHAH

JAKARTA, 27 Jan (Bernama) -- Malaysia kehilangan seorang sahabat karib dengan pulangnya ke rahmatullah bekas presiden Indonesia, Suharto, pada usia 86 tahun pada jam 1.10 tengah hari waktu tempatan (2.10 waktu Malaysia) hari ini.

Suharto, presiden kedua yang menerajui Indonesia selama 32 tahun dari 1966 hingga 1998, meninggal dunia akibat kegagalan fungsi pelbagai organ dalaman setelah 24 hari dirawat di Hospital Pusat Pertamina di Jakarta Selatan di sini.

Organ-organ dalaman bekas presiden yang dipanggil akrab Pak Harto itu, seperti jantung, paru-paru dan ginjal gagal berfungsi sejak pukul 1 dinihari ini apabila pernafasan Allahyarham sepenuhnya bergantung kepada mesin bantuan.

Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono mengumumkan tempoh berkabung selama tujuh hari mulai hari ini.


Berita selanjutnya di Bernama..

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 2 comments ]

Pagi Ahad yang baik. Pukul 7.30 pagi ke Pasar Besar dengan MakTeh. Tengah beli ikan, tetiba semua orang yang sedang riuh-rendah tersenyap dan menoleh ke satu sudut. Oh rupanya, kempen politik dah bermula.

Kira-kira 10 orang lelaki berbangsa Cina berpakaian uniform putih Parti Gerakan masuk. Semuanya berwajah ceria dan tersenyum - tipikal bagi orang2 politik, hehe. Mereka tegur orang-orang di pasar sambil mengedarkan kalendar kuda sorang satu.

Kami dapat dua kalendar. Jenis kecil, 13cm x 27cm. Maka, ni offer, siapa nak.. gitau :) boleh bagi/pos satu. Emailkan alamat ke azmanlin@gmail.com.

Nampaknya confirm Dato' Seri Lim Kheng Yaik akan bersara dari politik. Tapaknya di Parlimen Beruas akan diambil alih oleh Dato' Chang Ko Youn, Naib Presiden Parti Gerakan Malaysia. Calon baru inilah yang masuk ke pasar hari ini. Hehe.. tayang2 muka di permulaan musim mengundi.

Itulah nasib orang 'kita' di sini, tiada calon yang bertanding baik untuk Parlimen atau Dewan Undangan Negeri - samada parti pemerintah atau pembangkang. PakTeh , Insya Allah akan mengundi kali ke-2 di Lekir untuk pilihanraya kali ni. Rasa berbaloi dan puas bila dapat memberi sumbangan undi untuk calon yang seagama. Terasa ada unsur jihad di situ. Tentunya setiap undi yang kita buat akan ditanya di dalam kubur kelak.. untuk siapa dan mengapa?

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 6 comments ]

Pagi tadi ke sekolah Zaim. Nampaknya takwim asramanya untuk balik bermalam cuma pada Cuti Hari Raya Cina kelak. Lambat lagi. Jadi, 11.00 pagi tadi pergi ambil dia di asrama untuk keluar outing. MakTeh tak ikut, sebab bertugas di sekolahnya, ada kejohanan merentas desa.

Dalam perjalanan ke rumah, banyak juga berita terkini tentang hal ehwal Zaim & sekolahnya. Dah mula belajar dan ber-homework. Bahasa Arab, boleh ikut.. katanya. Dia juga dah masuk pertandingan marathon sekolahnya sejauh 7km, Selasa lalu, dapat no. 24 - kategori menengah rendah. Katanya, kalau dapat bawah no. 20, akan dapat hadiah. Terer pulak dia berlari jarak jauh, saing dgn bebudak F2 & F3 tu. Masa dia sekolah rendah, dia suka acara pecut je. Tanya dia, siapa johan kategori dia.. katanya, kawan sekelas dia dan sebilik. Badan lagi kecil.. WARGH! Mana pi budak2 F2 & F3 semua? Malas dah kot agaknya, bagi can kat adik2 junior.

Di samping itu, hafazannya juga meningkat, ke ayat 23 As-Sajadah. Baguslah, dia mau teruskan aktiviti tu, walau tak masuk dalam periksa. Dan dilakukan di waktu senggang selepas 'Asar sebelum riadhah. Dalam masa yang sama, dia juga frust Arsenal baru ni kalah teruk.. haha. Rupanya dia ikuti juga favourite team dia dari akhbar Utusan Malaysia, yang dibekalkan di kelasnya setiap hari.

Waktu balik, rupanya MakTeh dah siapkan menu tengahari. Selera la makan anak-beranak. Walaupun nothing lavish - masak lemak cili api je, tetapi selera memang lain macam bila makan beramai, walau cuma bertiga.. haha.

Selepas Zohor, si Zaim tidur sekejab dalam 2 jam. Ada beberapa perubahan ketara sejak dia masuk asrama. Pertama, dia dah mudah bangun bila dikejutkan. Cukup dengan dipanggil sahaja, dah bingkas bangun. Kalau berbanding dulu - siap kena tarik kaki, belum kira meragam mengadanya! haha. Keduanya pula, dia kata tapak tangannya dah kasar sedikit. Banyak buat gotong royong dan suka membasuh pakaian. Ketiganya, selepas solat sama2 & berdoa, dia sambung lagi dengan bacaan Ma'thurat sampai habis.

Hantar balik pukul 5.00 petang. Singgah sat di Rosegar, beli bekalan kudapan Zaim untuk minggu ini. Semasa dalam perjalanan, PakTam call.. 3-4 kali terputus. Agaknya laluan dekat jambatan Titi Gantung ada masalah network. Baru tahu, dia ke Putrajaya tempohari adalah untuk urusan memohon scholarship - nak sambung belajar lagi. Syabas atas semangat! Semoga dapat biasiswa & selamat dapat tempat di universiti. Semoga terus berjaya!

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 6 comments ]

Sejak semalam, MakTeh dah ingatkan tentang pisang awak depan rumah dah masak. Itulah.., sejak usia PakTeh semakin muda ni, benda di depan rumah pun dah tak nampak. Memang dari dulu ada dua tandan pisang yang ditunggu-tunggu bila nak masak. Rupanya hari ini, dah sampailah masanya.

Maka petang tadi, keluarkan golok kontot dan tebang batang pisang tersebut. Pada tandan tu ada beberapa biji pisang yang dah ranum, tapi yang lainnya masih boleh diperam.

Gambar kanan: ada setandan lagi sedang tunggu masa, mungkin lagi sebulan. Dulu, jantungnya besar dan buahnya kecil. Sekarang, terbalik. Jantungnya mengecil, buah pula semakin membesar. Ada rezeki nanti, tercucurlah kamu pula wahai pisang awak junior, hehe.

Simpan sebahagian untuk stok di rumah, asingkan juga beberapa sikat untuk diagih pada jiran-jiran keliling.

Acara seterusnya, tentulah buat cucur pisang. Ada juga orang panggil pisang goreng. Pisang yang sedikit masak, memang favourite PakTeh. Ianya lembut sedikit dan mudah hadam. MakTeh tak goreng banyak, habiskan pisang yang masak dulu.

Selepas makan, sambung lagi bawa golok keliling rumah. Mula-mula cantas batang2 bunga kantan yang daunnya dah kering, dan cantas batang yang dah berbunga matang. Selepas tu, kutip pula buah2 jambu madu di sebelah rumah.

Sebelum maghrib, edar sebahagian sikat pisang pada jiran-jiran di kuaters. Bunga kantan dan jambu madu di bawa ke surau masa maghrib, macam selalu. Malam ni ramai orang, ada ustaz mengajar bab tasawuf. Orang semua dah tau, kalau ada jambu atau bunga kantan dalam plastik, diletak atas meja di tempat lepak surau, itu adalah free. Boleh makan atau bawa balik. Laku habis...

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 6 comments ]

January 24, 2008 09:04 AM

Former Minister Tan Sri Megat Junid Dies

KUALA LUMPUR, Jan 24 (Bernama) -- Former Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Tan Sri Megat Junid Megat Ayub, 65, passed away at 5.25 am Thursday at the Pantai Medical Centre, Bangsar.

Al-Fatihah..

PakTeh pernah menemui Allahyarham Tan Sri secara personal di pejabatnya, lewat 1980-an. Waktu itu Allahyarham menjawat Timb. Menteri Dalam Negeri. PakTeh membawa surat permohonan Persatuan Mahasiswa Perak (PEMARAK), Universiti Malaya untuk mendapatkan tajaan bagi satu program yang kami rancangkan. PakTeh tak pernah bertemu atau berbual dengannya sebelum itu, melainkan sekadar buat appointment melalui SU Sulitnya. Allahyarham sesungguhnya seorang yang mesra, peramah dan tidak cerewet. Malah terus mengeluarkan cash sekeping RM1000.00 dari poket bajunya kepada PakTeh. PakTeh yang malu sebab tidak membawa sebarang resit atau bukti penerimaan. PakTeh berjumpa beliau hanya sekadar menyerahkan kertas kerja, memaklumkan tentang projek kami dan jika ada sumbangan beliau kelak, boleh dipos melalui cek kemudian.

Beliau juga memang pemurah, menjamu 2 Persatuan Mahasiswa Perak UM & UKM di rumahnya untuk makan malam, kira-kira 300 orang. Baru tahu dalam rumahnya di Kelana Jaya, ada sebuah surau - yang ada giliran guru agama mengajar ahli keluarganya & kakitangan di rumahnya tentang ilmu agama di waktu malam. SubhanaLLah.

Antara nasihat beliau pada PakTeh yang masih diingati ialah:
"Jadikanlah seorang yang bermuram durja menemui kita, keluar dengan wajah bercahaya, gembira dan penuh sirna".
Semoga Allah mengampuni Allahyarham, merahmati dan memasukkan beliau ke dalam golongan hamba2-Nya yang dikasihi.

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 6 comments ]

Hari ini selepas Zohor, sebahagian umat Islam sekitar tempat tinggal PakTeh berkumpul di surau. Hari ni masak bubur 'asyura. Ikut kata Ustaz, 'asyura tu datang dari nama 'asyara, bermaksud "sepuluh" dalam bahasa Arab. Kan kita selalu sebut 10 Muharram itu Hari Asyura? Bagaimanapun, masak bubur asyura tak semestinya mestinya 10 Muharram, :D

Proses memasak
2 kawah bubur
hampir 4 jam



Berdasarkan sirah, dikatakan asal-usul bubur asyura dari kisah Bahtera Nabi Nuh yang baru mendarat selepas lama belayar sewaktu Banjir Besar yang memenuhi bumi. Segala apa saki baki makanan, bijirin dan sebagainya dalam kapal digabungkan sekali, dimasak dalam satu kawah sebagai bubur dan dimakan oleh semua penumpang2 bahtera. Ia juga sebagai lambang kesyukuran atas rezeki, rahmat dan perlindungan dari Allah dari kesulitan sebelum itu. Selepas itu barulah para penumpang kapal bergerak meneruskan perjalanan di muka bumi.


Bagi PakTeh, bubur asyura semata2 bukan suatu ibadah yang dituntut, tetapi suatu adat yang bermusabab di kalangan orang Melayu. Namun begitu, ada beberapa perkara lain yang amat bermanfaat. Bermula dengan pengumuman imam surau, usaha mengumpul sumbangan bahan resepi & kutipan modal, perkumpulan orangramai, solat zohor & asar berjemaah, bergotong royong menjayakan program; tetap menjadi ibadah yang menjurus kepada kesatuan dalam komuniti Islam di kawasan PakTeh.

Sebagai minoriti dalam komuniti bangsa Cina di sini; adanya aktiviti gotong-royong seperti ini merapatkan lagi silaturrahim semasa umat Islam. Dapat bertukar khabar, sembang2 borak2 dsb. Dalam sama sibuk buat kerja, usik-mengusik dan cerita kelakar menjadikan kerja berat menjadi ringan. Kan, proses mengacau kawah perlu dilakukan bergilir-gilir. Proses awal mengacau memang senang, tetapi setelah sejam dan bahan semakin banyak dibubuh, memang mencabar. Melekat dan liat.


Bagaimanapun, rakan-rakan dan para remaja sentiasa menunggu turn. Giliran mereka tetap akan tiba apabila yang dah letih mengacau kawah, mencari helah nak berhenti. Hehe. Tetapi tak apa, selagi ada air teh tarik kow dan ais oren ada stand-by.. keletihan dan kepanasan tak terasa. Setelah masak kira-kira 6.30 pm, bubur asyura diagih2 ke semua rumah2 umat Islam sekitar kawasan kami. Maklumlah, ada rakan2 yang bekerja ikut shift dan ada yang ada urusan lain di hari cuti Thaipusam ni.


Ramuan bubur asyura kami sebelah utara ni, jenis manis. Yang PakTeh perasan tadi, ia mengandungi rencah ubi keledek, kacang hijau, kacang kuda, kacang tanah, kacang peas, jagung dan serba maknika lainnya. Jangan kiralah tentang gula dan gula merahnya, hehe. Bila dah masak, dibiarkan bubur ini sejuk dahulu dan membeku. Selepas itu ia boleh dipotong-potong seperti kueh bingka mengikut selera si pemotong. Kalau tengok rupa - macam tak sedap, tapi bila makan - memang sedap!

Alhamdulillah
2 kawah @
200 pek
bubur
dapat diagih
untuk
200
keluarga
di sekitar
kariah
surau.


Baca Selengkapnya (Read More)...

| 7 comments ]

Hujung tahun lepas, diumumkan PSS sekolah dapat satu anugerah : Johan Negeri - Kategori Luar Bandar. Jadi adatnya, tahun ni akan bertanding pula di peringkat kebangsaan. Semua warga nampak bersemangat dan berbangga. Walau sekolah tak berapa lawa, peratus akademik tak sebaik mana, student-nya agak caca-merba: tetapi kemenangan itu tetap membangkitkan rasa gembira di kalangan warga sekolah, amnya.

Tup..tup.
Hari ni heboh..

Sekolah akan bertanding kebangsaan - Kategori Bandar.

Wah!
Sejak bila pekan kecik hulu banat tepi laut ni jadi bandar??

Kartun sungguh..

Tanya boss.. rupanya Johan Negeri Kategori Bandar tu markahnya lagi kecik dari Johan Kategori Luar Bandar. Jadi diubah dgn arahan orang atas kayangan.. sekolah bucu banat ni akan masuk kebangsaan - kategori bandar. Sekolah lain pulak diganti masuk bagi kategori luar bandar. Pulakk..

Kartun sungguh..

Boss kata dia bertangkis jugak dlm mesyuarat di Bandaraya kelmarin. Mana boleh Luar Bandar masuk Bandar? Sebab kategori Bandar, kriteria penilaiannya tak sama (lagi dahsyat) dengan apa yang dinilai dalam kategori LuarBandar. Mana pi sekolah jaguh bandar2 semua? Sekolah kami mana boleh ready.. Last2 sekali, dititahkan oleh orang atas kayangan: habaq saja apa hangpa nak, kami bagi. hangpa tetap masuk kategori bandar.

Maka, minggu depan akan marilah geng2 JPN dari Bandaraya selama seminggu, beri taklimat, mesyuarat & checking sekolah. Masa: 2 bulan untuk upgrade semua aspek kriteria luar bandar kepada bandar, sebelum penilai kebangsaan mari. Haru..

Kartun sungguh..

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 0 comments ]

January 22, 2008 16:32 PM

IPOH, 22 Jan (Bernama) -- Pemilik tanah di Perak yang membayar cukai tanah antara 1 Jan lepas dan 31 Mac ini dan tidak mempunyai tunggakan cukai berpeluang memiliki sebuah kereta Perodua Kancil dalam satu cabutan bertuah yang akan diadakan sempena 'Kempen Pembayaran Cukai Tanah Negeri Perak 2008'.

Pengarah Tanah dan Galian Perak Datuk Abu Zar Omar berkata kerajaan negeri telah bersetuju memperuntukkan sebanyak RM100,000 bagi membiayai kempen yang bertujuan meningkatkan hasil kutipan tanah di negeri ini yang walaupun menunjukkan peningkatan setiap tahun tetapi tidak begitu memberangsangkan daripada segi prestasinya.

" Selain itu lima buah motosikal, 10 unit televisyen 29 inci, lima unit peti ais dan 279 hadiah saguhati akan diberikan kepada para pemilik tanah yang bertuah," katanya pada sidang akhbar mengenai kempen tersebut di Bilik Gerakan, Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Perak di sini hari ini.

Beliau berkata maklumat lanjut serta syarat dan terma mengenai cabutan bertuah itu boleh didapati dengan melayari laman web http://tanah.perak.gov.my atau dari pejabat tanah yang berhampiran.

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 3 comments ]

January 20, 2008 21:00 PM

SEREMBAN, 20 Jan (Bernama) -- Semua sekolah dilarang melakukan kerja penyemburan racun serangga semasa sesi persekolahan berlangsung, kata Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Hon Choon Kim.

"Kita hanya benarkan pada waktu cuti sekolah atau pada hari Sabtu dan Ahad ketika pelajar tidak berada di dalam kawasan sekolah," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Skim Bantuan Tambahan (SBT) kepada murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Lobak, di sini, hari ini.

Hon adalah juga Pengerusi Jawatankuasa Induk Kebersihan, Kesihatan dan Keselamatan (3K) Kebangsaan.

Pada Khamis lepas, seramai 112 murid SK Sungai Isap, Pahang dilaporkan mengalami sakit tekak, sakit dada, pening dan muntah, dengan 68 daripadanya dimasukkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), akibat terhidu racun serangga.

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 8 comments ]

Beberapa hari lalu, mismimi tagged PakTeh untuk tunjuk skrin desktop. Mula2 memang tak tahu cemana nak buat. Ada laman rakan2 seperti Jie yang beri tips apakah software digunakan & command-nya sekali, - tapi PakTeh yang benak @ 'lambat pickup' ni tetap tak faham aspek teknikalnya. Tak tahu step "1-2-3"nya. Petang tadi, terjenguk satu laman web yang banyak beri info. Berikut, adalah tutorial berikut, dengan transcript-nya sekali.




Capture and Save a Screenshot in Windows XP

Hi. I'm Don Schechter for About.com Computing.

Why Capture Screen Shots?

Sometimes you may need to copy your computer screen to show others how it looks. Frequently, people do screen captures to create instruction manuals for others. I'm going to show you a quick example.

Capturing the XP Screenshot

Let's say that you want to show someone what your start menu looks like. First, click on the start menu, then press the Print Screen button on your keyboard. This is located to the right of the F12 key on a standard keyboard.

The image of your screen has now been copied to the clipboard as if you had copied a file.

Viewing your Screenshot

Now open an image viewing program. For this exercise, I m going to use Adobe Photoshop. You can use many other image editing programs to do the same thing.

Editing Your Windows XP Screenshot

In Photoshop, select New, then Click OK. To import the file, go to Edit, paste. The entire screen is now in your new file. Use your cropping tool to select the area which you want to use. I will save the file by going to File, Save.

If you don't have Photoshop or another sophisticated program, you can always use Microsoft Paint, which is located in Programs, Accessories.

Working with your Screenshot

After you've hit print screen button, simply paste the image. Then use the marquee tool to select the area you want to show. Go to edit, copy. Now create a new file by going to File, New. Click, NO when it asks you to save changes. Finally, paste the new image by going to Edit, Paste.

Save Your Windows XP Screenshot

Now save the file. Go to File, Save. You can save your image file in many different formats. I recommend JPEG, which is the standard format for most digital images.

You have successfully created and saved a screen shot You can email it, put it up on a website or use in a document or presentation.

Thanks for watching.
Jadi, PakTeh pun cuba la buat guna Photoshop. Ginilah rupanya desktop PakTeh. Masih guna latar Acer Aspire series. Dokumen dan software berselirat. Kadang2 tu rasa nak sorok atau delete segala maknika tu, tapi pada masa yang sama, rasa2 macam semuanya penting pulak, haha. Jadi penuh la sarat-barat kat desktop tu.


Jenguk2 juga siapa yang belum kena tag lagi. PakTam, Jie, AbgPutra, Budin dan UncleJ dah kena dah. Akhirnya PakTeh pilih :
  • PakNgah - seorang abang yang sukakan cabaran, hehe.
  • Farah B - rakan Penang yang ada laptop baru, very powerful 3Gig RAM.
  • Akim - anak penakan yang mahir ICT, cuma sukar ber-internet di Kapit.
  • Sharifah - rakan di Ipoh yang hebat cetusan rasanya.
  • arsaili - rakan blogger yg balik bercuti dari Australia. Kena ada homework juga kot. hehe.
Selamat mem-publish desktop masing2 di blog! dan selamat menge-tag orang lain pula. :)

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 4 comments ]


Agaknya apa la yang ada dalam fikiran saudara kita yang sedang jenuh repair kereta, pada waktu tu..

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 2 comments ]

Nampaknya, kempen "Visit Malaysia Year 2007" mencapai objektif yang diharapkan. Selain meningkatkan pendapatan negara melalui pelancongan, dapat juga membuka mata dunia terhadap nama Malaysia itu sendiri di seluruh dunia melalui kempen yang agresif. Hasilnya, Malaysia telah menerima anugerah Destinasi Pelancong Antarabangsa Terbaik oleh "Global Traveller Magazine" - sebuah majalah pelancongan berprestij di Amerika Syarikat. Berikut petikan berita Bernama berkaitannya.

KUALA LUMPUR, Jan 18 (Bernama) -- For the second consecutive time, Malaysia has been voted the best international destination by a prestigious travel magazine of the United States.

In the poll conducted by the monthly "Global Traveler Magazine", Malaysia beat strong competitors such as Italy, Spain, Thailand and the United Kingdom.

Tourism Malaysia Deputy Director-General Datin Dalilah Ahmad received the award in a ceremony held in New York on Wednesday, said Tourism Malaysia in a statement here today.

-- BERNAMA
Semoga semua agensi pelancongan kerajaan & swasta, pemilik perniagaan dan perhotelan berasaskan pelancongan akan terus memberikan perkhidmatan cemerlang kepada warganegara dan pelancong asing.

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 10 comments ]

Launched this evening...


Proton Saga N-Line (M) - RM31,500
Proton Saga B-Line (M) - RM34,998
Proton Saga B-Line (A) - RM37,998
Proton Saga M-Line (M) - RM37,498
Proton Saga M-Line (A) - RM39,998 :: Interested?

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 0 comments ]

Ditujukan untuk rakan2 yang rajin atau 'kena' berjalan menjelajah dunia untuk sesuatu tujuan. Semoga tidak tersilap menempah tiket atau berada di terminal yang salah. Cintailah Negara Kita - cari AK & MH.

1B - Abacus
9B - Accesrail
VX - Aces Colombia
ZY - ADA Air
JP - Adria Airways
A3 - Aegean Aviation
RE - Aer Arann
EI - Aer Lingus
EE - Aero Airlines
E4 - Aero Asia International
EM - Aero Benin
JR - Aero California
N6 - Aero Continente
9D - Aero Continente Dominica
P4 - Aero Lineas Sosa
YP - Aero Lloyd
HG - Aero Lloyd Austria
W4 - Aero Services Executive
2D - Aero VIP
Z9 - Aero Zambia
HC - Aero-Tropics
7L - Aerocaribbean
QA - Aerocaribe
SX - Aeroejecutivo SA de CV
SU - Aeroflot
D9 - Aeroflot-Don
RS - Aerofreight Airlines
FP - Aeroleasing SA
AR - Aerolineas Argentinas
YU - Aerolineas Dominicanas
2K - Aerolineas Galapagos
N2 - Aerolineas Internacional
5D - Aerolitoral S.A. de C.V.
BQ - Aeromar
VW - Aeromar
AM - Aeromexico
OT - Aeropelican Air Services
WL - Aeroperlas
PL - Aeroperu
VH - Aeropostal
P5 - Aerorepublica
UJ - Aerosanta Airlines
5L - Aerosur
VV - Aerosvit Airlines
6F - Aerotrans Airlines
7A - Afric'Air
XU - African Express Airways
Y2 - Africaone
Q9 - Afrinat International
8U - Afriqiyah Airways
X5 - Afrique Airlines
ZI - Aigle Azur
AH - Air Algerie
ZX - Air Alliance
A6 - Air Alps Aviation
2Y - Air Andaman
G9 - Air Arabia
QN - Air Armenia
4L - Air Astana
LU - Air Atlantic Dominicana
V6 - Air Atlantique
4Q - Air Atlantique
UU - Air Austral
BT - Air Baltic
AJ - Air Belgium
AB - Air Berlin
JA - Air Bosna
KF - Air Botnia
BP - Air Botswana Corp
ZN - Air Bourbon
2J - Air Burkina
8Y - Air Burundi
TY - Air Caledonie
AC - Air Canada
TX - Air Caraibes
UT - Air Charter Asia
CV - Air Chathams
CA - Air China
4F - Air City
QD - Air Class Lineas Aereas
9X - Air Columbia
K3 - Air Company Kraiaero
YN - Air Creebec
EN - Air Dolomiti
ER - Air East
UX - Air Europa
PE - Air Europe
PC - Air Fiji
AF - Air France
GN - Air Gabon
DA - Air Georgia
7T - Air Glaciers
JG - Air Greece
GL - Air Greenland
LQ - Air Guinea Cargo
3S - Air Guyane S.P.
NY - Air Iceland
AI - Air India
VU - Air Ivoire
JM - Air Jamaica
JQ - Air Jamaica Express
9Y - Air Kazakstan
QP - Air Kenya Aviation
JS - Air Koryo
IW - Air Lib
GW - Air Lines of Kuban
DR - Air Link
TT - Air Lithuania
FU - Air Littoral
LK - Air Luxor
L8 - Air Luxor GB
C2 - Air Luxor STP
NX - Air Macau
MD - Air Madagascar
QM - Air Malawi Limited
L9 - Air Mali
XG - Air Mali International
KM - Air Malta
6T - Air Mandalay
CW - Air Marshall Islands
MR - Air Mauritanie
MK - Air Mauritius
ZV - Air Midwest
MC - Air Mobility Command
9U - Air Moldova
RM - Air Moldova International
F8 - Air Montreal
SW - Air Namibia
ON - Air Nauru
NZ - Air New Zealand
XY - Air Nigeria
EL - Air Nippon Co Ltd
PX - Air Niugini
4N - Air North
YW - Air Nostrum
QK - Air Nova
OE - Air Omega
AP - Air One
FJ - Air Pacific
AD - Air Paradise International
2P - Air Philippines
A7 - Air Plus Comet
GZ - Air Rarotonga
EX - Air Santo Domingo
V7 - Air Senegal International
ZZ - Air Service
HM - Air Seychelles
BM - Air Sicilia
4D - Air Sinai
GM - Air Slovakia BWJ
CT - Air Sophia
R6 - Air Srpska
OJ - Air St Barthelemy
S6 - Air St Martin
PJ - Air St Pierre
ZP - Air St Thomas
IU - Air Straubing
YI - Air Sunshine
VT - Air Tahiti
TN - Air Tahiti Nui
TC - Air Tanzania Corp
8W - Air Team
8T - Air Tindi Ltd
YT - Air Togo
SH - Air Toulouse
TS - Air Transat
ZH - Air Truck
DP - Air Two Thousand Ltd
6U - Air Ukraine
3N - Air Urga
DO - Air Vallee
NF - Air Vanuatu
6G - Air Wales
ZW - Air Wisconsin Airlines
QC - Air Zaire
ZT - Air Zambezi
UM - Air Zimbabwe

AK - Airasia Sdn Bhd
:: Airline Of The Year 2007 (CAPA)
:: Asia's Best Budget Airline under Best In Travel Poll 2007 (SmartTravelAsia.com)
:: Airline Human Capital Development Strategy Award (Frost & Sullivan)
:: Asia's Best Emerging Companies with regards to Corporate Governance (The Asset)
:: Best Low Cost Airline in Asia (Skytrak)
:: The Brand Laureate 2006-07 - for brand excellence in the Airlines-Low Cost Carrier Category

2L
- Airblue
SB - Aircalin
4C - Aires
A5 - Airlinair
RT - Airlines of S Australia
IP - Airlines of Tasmania
CG - Airlines PNG
X6 - Airlines Reporting Corp.
ND - Airlink Pty Ltd
TL - Airnorth Regional
9G - Airport Express Rail Ltd
FL - Airtran Airways
HT - Airwork
A9 - Airzena Georgian Airline
6L - Aklak Air
AS - Alaska Airlines
KO - Alaska Central Express
LV - Albanian Airlines Mak
FZ - Alisea Airlines
AZ - Alitalia
XM - Alitalia Express
NH - All Nippon Airways
CD - Alliance Air
QQ - Alliance Airlines
AQ - Aloha Airlines
WP - Aloha Islandair
E8 - Alpi Eagles Spa
5A - Alpine Aviation
QH - Altyn Air Airlines
1A - Amadeus
HP - America West Airlines
AA - American Airlines
AX - American Connection
WK - American Falcon
2V - Amtrak
8K - Angel Airlines
8G - Angel Airlines
TI - Angkor Airlines
C3 - Angola Air Charter
LM - Antillean Airlines
HO - Antinea Airlines
Y5 - Arax Airways
XD - Arc
8A - Arctic Air
5F - Arctic Circle Air
7S - Arctic Transportation
FG - Ariana Afghan Airlines
D4 - Aries del Sur
K7 - Arizona Express Airlines
5N - Arkhangelsk Airlines
IZ - Arkia
U8 - Armavia
R3 - Armenian Airlines
MV - Armenian International Airways
R7 - Aserca
Y3 - Asia Service Airlines
6K - Asian Spirit
OZ - Asiana Airlines
OI - Aspiring Air Services
ZA - Astair
5W - Astraeus
AL - Astral Aviation
2B - ATA
TZ - ATA Airlines Inc
L4 - Atlant Sv
3G - Atlant-Soyuz Airlines
ZF - Atlantic Airlines
RC - Atlantic Airways
DD - Atlantic Coast Jet
EV - Atlantic Southeast Airlines
9V - Atlantis Airlines
2U - Atlas Intl Havacilik
ML - Attico
IQ - Augsburg Airways
HB - Augusta Airways
GR - Aurigny Air Services
NO - AUS Air
AU - Austral Lineas Aereas
AO - Australian Airlines
OS - Austrian Airlines
VE - Avensa
3R - Avia Air
E6 - Avia Express Cruise
OC - Aviacion del Noroeste SA
6A - Aviacsa
7U - Aviaenergo
AV - Avianca
J5 - Aviaprima Airlines
GU - Aviateca
7W - Aviation Assistance
Z7 - Aviation Development Co
Q6 - Aviation Mineralnye Vody
2Q - Aviatransport
3B - Avior Airlines
DF - Aviosarda
G2 - Avirex Gabon
QZ - Awair International
1J - Axess International
XN - Axon Airlines
J2 - Azerbaijan Airlines
ZS - Azzurra Air
7X - BAE Systems Electronics
UP - Bahamasair
8Q - Baker Aviation
LZ - Balkan Bulgarian Airline
PG - Bangkok Airways
5E - Base Regional Airlines
V9 - Bashkir Airlines
JV - Bearskin Airlines
4T - Belair Airlines
B2 - Belavia
7G - Bellair Inc
B3 - Bellview Airlines Ltd
CH - Bemidji Airlines
A8 - Benin Golf Air
8E - Bering Air
J8 - Berjaya Air
B4 - Bhoja Airlines Ltd
GQ - Big Sky Airlines
BG - Biman Bangladesh Airline
NT - Binter Canarias
4V - Birdy Airlines S.A.
5Z - Bismilah Airlines
H9 - Blade Helicopters
BD - BMI British Midland
WW - Bmibaby
9H - Bonair Exel
BO - Bouraq Airlines
BU - Braathens
C6 - Bright Air
FQ - Brindabella Airlines
DB - Brit Air
BY - Britannia Airways
6B - Britannia Airways
BA - British Airways
BS - British International
KJ - British Mediterranean
TH -British Regional Airline
J4 - Buffalo Airways Ltd
FB - Bulgarian Air
UZ - Buraq Air Transport
U4 - Buryat Airlines
II - Business Air Ltd
4P - Business Aviation
HQ - Business Express
BW - Bwia West Indies Airways
MO - Calm Air International
R9 - Camai Air
XE - Cambodia Intl Airlines
UY - Cameroon Airlines
CP - Canadian Airlines
5T - Canadian North
KI - Canadian Regional Air
W2 - Canadian Western Airline
FW - Canarias Regional Air
9K - Cape Air
6C - Cape Smythe Air Services
NN-Cardinal Airlines Ltd
B9-Caribbean Airlines Inc
8B-Caribbean Star Airlines
ZQ-Caribbean Sun Airlines
KW-Carnival Airlines
V3-Carpatair
W8-Carribean Winds Airlines
XP-Casino Express Airlines
CX-Cathay Pacific
NS-Caucasus Airlines
KX-Cayman Airways Ltd
ED-Ccair
XK-CCM Airlines
5J-Cebu Air
9M-Central Mountain Air
M6-Chalair
OP-Chalk Ocean Airways
LS-Channel Express
S8-Charlan Air
RP-Chautauqua Airlines
C8-Chicago Express Airlines
CI-China Airlines
CK-China Cargo Airlines
MU-China Eastern Airlines
GP-China General Aviation
CJ-China Northern Airlines
WH-China Northwest Airlines
CZ-China Southern Airlines
SZ-China Southwest Airlines
X2-China Xinhua Airlines
3Q-China Yunnan Airlines
QI-Cimber Air
C9-Cirrus Airlines
6E-City Air Germany
CF-City Airline
6N-City Connect
FD-Cityflyer Express
WX-Cityjet
1E-Civil Aviat of China
6P-Clubair
BX-Coast Air
DQ-Coastal Air Transport
9L-Colgan Air
7C-Columbia Pacific Airline
OH-Comair
MN-Commercial Airways
1H-Comtech
CO-Continental Airlines
CS-Continental Micro
CM-Copa Air
KN-Coral International Air
3C-Corporate Airlines
SS-Corsair International
F5-Cosmic Air
N8-CR Airways
C5-Cretan Airlines SA
OR-Crimea Air
OU-Croatia Airlines
QE-Crossair Europe
CU-Cubana de Aviación
5R-Custom Air Transport Inc
CY-Cyprus Airways
OK-Czech Airlines CSA
D3-Daallo Airlines
H8-Dalavia
DX-Danish Air Transport
DI-DBA
IV-Delsey Airlines
DL-Delta Air Lines
QG-Delta Air Transport
3D-Denim Air
2A-Deutsche Bahn AG
D8-Diamond Sakha Airlines
D7-Dinar Lineas Aereas
MG-Djibouti Airlines
Z6-Dnieproavia
E3-Domodedovo Airlines
7D-Donbassaero
E7-Downeast Express
KA-Dragonair
KB-Druk Air
VB-Duo Airways
K8-Dutch Caribbean Airline
Y4-Eagle Aviation Ltd
YR-Eagle Canyon Airlines
FE-Eagle Canyon Airlines
QU-East African Airlines
S9-East African Safari Air
3E-East Asia Airlines Ltd.
P7-East Line Airlines
XZ-Eastair
T3-Eastern Airways Ltd
DK-Eastland Air
W9-Eastwind Capital Partner
U2-Easyjet
DS-Easyjet Switzerland
EU-Ecuatoriana De Aviación
1C-EDS Information Business
MS-Egyptair
LY-El Al Israel Airlines
G3-Emerald Airways
EK-Emirates
7H-Era Aviation
B8-Eritrean Airlines
OV-Estonian Air
ET-Ethiopian Airlines
EY-Etihad Airways
RN-Euralair International
UH-Eurasia Airlines
F4-Eureca SRL
5B-Euro-Asia International
HZ-Euroflight Sweden AB
GJ-Eurofly Spa
K2-Eurolot
3W-Euromanx
Y6-Europe Elite
EA-European Air Express
QY-European Air Transport
RY-European Executive Express
MY-Euroscot Airways Ltd
9F-Eurostar
EW-Eurowings
BR-Eva Air
3K-Everts Air Alaska
OW-Executive Airlines
FO-Expedition Airways
2Z-Express Rail Link
4A-F.S. Air Service
IH-Falcon Aviation AB
1Z-Fantasia Info Network Lt
EF-Far Eastern Air Transport
F3-Faso Airways
FX-Fedex
AY-Finnair
FA-Finnaviation
7F-First Air
F6-First Cambodia Airlines
8F-Fischer Air
FK-Flamenco Airways
IX-Flandre Air
4Y-Flight Alaska
5C-Florida Air
4H-Fly S/A Linhas Aereas
BE-Flybe
ZD-Flying Dandy
VY-Formosa Airlines Corp.
Q5-Forty Mile Air
F9-Frontier Airlines
2F-Frontier Flying Service
FH-Futura International
1X-Gabriel
1V-Galileo International
1G-Galileo International
GC-Gambia International Airlines
G7-Gandalf Airlines
GA-Garuda Indonesia
4G-Gazpromavia
GT-GB Airways
6R-Georgian Airlines
ST-Germania
4U-Germanwings
GH-Ghana Airways
Z5-GMG Airlines Ltd.
GO-Go Fly Ltd
DC-Golden Air
YD-Gomelavia
GS-Grant Aviation
ZK-Great Lakes Aviation Ltd
ZO-Great Plains Airline
MT-Great Western Aviation
G6-Guine Bissau Airlines
J9-Guinee Airlines
G4-Guizhou Airlines
G8-Gujarat Airways Ltd
GF-Gulf Air
3M-Gulfstream International
GY-Guyana Airways
H6-Hageland Aviation
HR-Hahn Air
HU-Hainan Airlines
1R-Hainan Phoenix Info Sys
2T-Haiti Ambassador Airline
9C-Haiti Caribbean Airlines
WD-Halisa Air
HF-Hapag Lloyd
X3-Hapag-Lloyd Express
H3-Harbour Air Seaplanes
HA-Hawaiian Airlines
BH-Hawkair
YO-Heli Air Monaco
EC-Heli Inter Riviera
UV-Helicopteros del Sureste
8H-Helifrance
JB-Helijet Airways
L5-Helikopter Service AS
ZU-Helios Airways
KH-Helishuttle
T4-Hellas Jet
HJ-Hellenic Star Airways
DU-Hemus Air
EO-Hewa Bora Airways
UD-HEX Air
4R-HI Hamburg International
QX-Horizon Air
BN-Horizon Airlines
IB-Iberia
X8-Icardo
FI-Icelandair
V8-Iliamna Air
IK-Imair Airline
VQ-Impulse Airlines Ltd
IC-Indian Airlines Ltd
1F-Infini Travel Information
7N-Inland Aviation Services
D6-Inter Air
JC-Inter Air Direct
H4-Inter Island Airlines
M4-Interimpex Avioimpex
ID-Interlink Airlines
YK-International Aviation
3L-Intersky Luftfahrt
A2-Intersomal
IR-Iran Air
IA-Iraqi Airways
F7-Iron Dragon Fly Air Co
IT-Irtysh Avia
IS-Island Airlines
Q2-Island Aviation Services
2S-Island Express
CN-Island Nationair
HH-Islandsflug
IF-Islas Airways
WC-Islena Airlines
5Y-Isles Of Scilly Skybus
6H-Israir Airlines
IL-Istanbul Airlines
K9-Itapemirim Transportes
GI-Itek Air
JO-Jalways
3X-Japan Air Commuter
JD-Japan Air System Co Ltd
JL-Japan Airlines
EG-Japan Asia Airways
NU-Japan Transocean Air Co
JT-Jaro Intl Airlines
JU-Jat
JY-Jersey European
9W-Jet Airways
PP-Jet Aviation Business AG
B6-Jetblue
GX-Jetmagic
SG-Jetsgo Corporation
1Q-Joint-Stock Company
G5-JSC Airline Enkor
XC-K D Air
L3-Kaiken Lineas Aereas
KR-Kar Air
6S-Kato Airline
K4-Kazakhstan Airlines
5Q-Keenair Charter Ltd.
KD-Kendell Airlines
M5-Kenmore Air
4K-Kenn Borek Air
3A-Kenosha Aero Inc
KQ-Kenya Airways
BZ-Keystone Air Service
Y9-Kish Airlines
KP-Kiwi International Air
WA-KLM City Hopper
XT-KLM Exel
KL-KLM Royal Dutch Airlines
UK-KLM UK
NE-Knight Air
7K-Kogalymavia
8J-Komiinteravia
KE-Korean Air
7B-Kras Air
KU-Kuwait Airways
KT-Kyrgyz Air
R8-Kyrgyzstan Airlines
JF-LAB Flying Service
WJ-Labrador Airways Ltd
LR-Lacsa
UC-Ladeco Airlines
N7-Lagun Air
7Z-Laker Airways Bahamas
TM-LAM Mozambique
4M-Lan Dominicana
LA-Lanchile
XL-Lanecuador Aerolane SA
LP-Lanperu
QV-Lao Airlines
L7-Laoag Int'l Airlines
MJ-Lapa
LE-Laparkan Airways Inc
J6-Larrys Flying Service
8Z-Laser
6Y-Latcharter Airlines Ltd.
QJ-Latpass Airlines
NG-Lauda Air
HE-LGW Luftfahrtges Walter
LI-Liat
LN-Libyan Airlines
KG-Linea Aerea IAACA
LD-Linea Turistica
LL-Lineas Aereas Allegro
ZE-Lineas Aereas Azteca
5U-Lineas Aereas del Estado
TE-Lithuanian Airlines
LB-Lloyd Aero Boliviano
LC-Loganair
LO-LOT Polish Airlines
LT-LTU Intl Airways
LH-Lufthansa
CL-Lufthansa Cityline
LG-Luxair
5V-LVIV Airlines
CC-Macair Airlines
IN-Macedonian Airlines
DM-Maersk Air
H5-Magadan Airlines
W5-Mahan Airlines
M2-Mahfooz Aviation G Ltd

MH-Malaysia Airlines
::
Asia's Leading Business Class Airline 2007
:: World's Best Cabin Staff 2007 (World Travel Awards)
::
5 Star Airline Award 2007 (Skytrak, UK)
:: Asia's Top 1000 Brands Survey 2007 (7th Placing) (Skytrak, UK)
:: Best Airline for Cabin Service Worldwide 2007 (4th Placing) (RBCAIM)

MA-Malev Hungarian Airlines
Z8-Mali Airways
TF-Malmö Aviation
R5-Malta Air Charter
RI-Mandala Airlines
AE-Mandarin Airlines
JE-Manx Airlines
BF-Markair
MP-Martinair Holland
6M-Maverick Airways Corp
MW-Maya Airways
M8-Mekong Airlines
IM-Menajet
4X-Mercury World Cargo
IG-Meridiana
MZ-Merpati
YV-Mesa Airlines
XJ-Mesaba Airlines
DN-Metropolis Noord
MX-Mexicana
OM-Miat Mongolian Airlines
ME-Middle East Airlines
JI-Midway Airlines
YX-Midwest Airlines
N4-Minerva Airlines
FS-Missionary Aviation
MB-Mng Airlines Cargo
2M-Moldavian Airlines
ZB-Monarch Airlines
YM-Montenegro Airlines
M9-Motor-Sich JSC
NM-Mount Cook Airline
ZR-MUK Air
Q4-Mustique Airways
8M-Myanmar Airways Int'l
VZ-Mytravellite
P9-NAS Air
YJ-National Airlines
NC-National Jet Systems
CE-Nationwide Air
4J-Nationwide Airlines
1N-Navitaire
3Z-Necon Air
YA-Nego Airline One
D5-Nepc Airlines
VF-Nevis Express
EJ-New England Airlines
HD-New York Helicopter Corp
JX-Nice Hélicoptères
WT-Nigeria Airways
JH-Nordeste Linhas Aereas
LF-Nordic East Airlink AB
8N-Nordkalottflyg
YE-Norfolk Jet Express
NR-Norontair
NA-North American Airlines
N9-North Coast Aviation Pty
M3-North Flying A.S.
VL-North Vancouver Airlines
HW-North Wright Air
QB-Northern Airlines Sanya
UO-Northern Star Airlines
NW-Northwest Airlines
9E-Northwest Airlink
FY-Northwest Regional
2G-Northwest Seaplanes
J3-Northwestern Air Lease
DY-Norwegian Air Shuttle
BJ-Nouvelair Tunisie
NV-Nwt Air
UQ-O Connor Airlines
4O-Ocean Airlines
OG-Ocean Airways
5K-Odessa Airlines
4B-Olson Air Service
OL-OLT Ostfriesische Lufttransporte
OA-Olympic Airways
WY-Oman Air
OY-Omni Air Express
*O-Oneworld
1L-Open Skies Inc
NQ-Orbi Georgian Air
RF-Ord Air Charter PTY LTD
OX-Orient Express Air
QO-Origin Pacific Airways
AW-P.T. Dirgantara Air Service
BL-Pacific Airlines
3F-Pacific Airways
8P-Pacific Coastal Airlines
JW-Pacific Eagle Airlines
9J-Pacific Island Aviation
LW-Pacific Wings
PK-Pakistan International
PF-Palestinian Airlines
E9-Pan Am Connection
PA-Pan American
PN-Pan American Airways
PQ-Panafrican Airways
9P-Panair S.P.A.
P8-Pantanal Linhas Aereas
HI-Papillon Airways
BK-Paradise Island
Y8-Passadero
PV-Pauknair
9Q-PB Air
DV-Peerusair
7V-Pelican Air
EP-Pelita Air Service
KS-Penair
5P-Penta
PR-Philippine Airlines
P3-Phoenix Aviation Air Co
1O-Phoenix Systems Dertours
9R-Phuket Airlines
PU-Pluna
PD-Pluto Airlines
PH-Polynesian Airlines
NI-Portugalia
PW-Precision Air
TO-President Airlines
Z3-Promech
HN-Proteus Helicopteres
PB-Provincial Airlines
IO-PT Indonesian Airlines
7P-PT Metro Batavia
6D-PT Pelita Air Service
RH-PT Republic Express Airline
FV-Pulkovo Aviation Enterprise
QF-Qantas Airways
QR-Qatar Airways
RW-RAS Fluggesellschaft mbH
7R-Red Sea Air
RV-Redair Limited
8L-Redhill Aviation
RX-Redwing Airways Inc
RL-Region Air Carribean Ltd
YS-Regional
FN-Regional Air Lines
ZL-Regional Express
WE-Rheintalflug
JN-Rich International Air
E2-Rio Grande Air
SL-Rio Sul
C7-RLA Rico Linhas Areas
WQ-Romavia
DW-Rottnest Airlines
VJ-Royal Air Cambodge
RR-Royal Air Force
AT-Royal Air Maroc
V5-Royal Aruban Airlines
BI-Royal Brunei
RJ-Royal Jordanian
RA-Royal Nepal Airlines
ZC-Royal Swazi National Air
WR-Royal Tongan Airlines
WB-Rwandair Express
RD-Ryan International
FR-Ryanair
ZG-Sabair Airlines
1S-Sabre
1W-Sabre
EH-Saeta
S2-Sahara Airlines
E5-Samara Airlines
UI-San Juan Aviation
Q3-Sandaun Air Services
RZ-Sansa
S3-Santa Barbara Airlines
QT-Sar Avions Taxis
6W-Saratov Airlines
N5-Sardairline Soc Coop Airline
SP-Sata Air Acores
S4-Sata International
9N-Satena
SV-Saudi Arabian Airlines
W7-Sayakhat Airlines
SK-Scandinavian Airlines
ZM-Scibe Airlift
CB-ScotAirways
BB-Seaborne Aviation Inc
U9-Selcon Airlines Ltd
QL-Serendib Express
8D-Servant Air
5S-Servicios Aereos Profesionales
VC-Servivensa
D2-Severstal Aircompany
NL-Shaheen Air
SC-Shandong Airlines
FM-Shanghai Airlines
8C-Shanxi Airlines
OB-Shepparton Airlines
S5-Shuttle America
TB-Shuttle Inc
5M-Sibaviatrans
S7-Siberia Airlines
3U-Sichuan Airlines
FT-Siem Reap Airways Intl
LJ-Sierra National Airlines
MI-Silkair
MQ-Simmons Airlines
SQ-Singapore Airlines
7J-Skagway Air Services
8S-Skorpio Aviation
H2-Sky Airline
OO-Sky West Airlines
BC-Skymark Airlines
6J-Skynet Asia Airways
5G-Skyservice Airlines
NP-Skytrans
JZ-Skyways Ab
XR-Skywest Airlines
6Q-Slovak Airlines
2E-Smokey Bay Air
SN-SN Brussels Airlines
2C-SNCF
Q7-Sobelair
MM-Soc Aero de Medellin
4S-Sol Air
IE-Solomon Airlines
4Z-South African Airlink
SA-South African Airways
YB-South African Express
YG-South Airlines
DG-South East Asian Airline
SJ-Southern Air Transport
F2-Southern Independent Air
A4-Southern Winds
WN-Southwest Airlines Texas
JK-Spanair
NK-Spirit Airlines
UL-Srilankan Airlines
5H-Star Air
SE-Star Airlines
*A-Star Alliance
R2-State Orenburg Avia
KV-State United Venture
R4-STC Russia
NB-Sterling
Z2-Styrian Spirit
SD-Sudan Airways Co Ltd
BV-Sun Air
EZ-Sun Air of Scandinavia
SY-Sun Country
XQ-Sun Express
PI-Sunair
CQ-Sunshine Express Airline
PY-Surinam Airways
1K-Sutra Inc.
SI-Svea Flug
HS-Svenska Direktflyg AB
HK-Swan Airlines
9S-Swazi Express
WV-Swe Fly
SM-Swedline
W3-Swiftair SA
LX-Swiss
SO-Swiss World Airways
RQ-Swisswings
7E-Sylt Air
RB-Syrian Arab Airlines
DT-Taag
T2-Taba Transportes Aereos
TA-Taca Intl Airlines
YZ-Tacaecuador
VR-TACV Cabo Verde Airlines
JJ-Tam Linhas Aereas
PZ-Tam Mercosur
KK-Tam Regional
GG-Tamair
EQ-Tame
4E-Tanana Air Service
TQ-Tandem Aero
TP-TAP Air Portugal
H7-Taquan Air Service Inc
RO-Tarom
TJ-TAS Airways
SF-Tassili Airlines
T6-Tavrey Aircompany
Z4-Tayfunair Inc
L6-Tbilaviamsheni
RU-TCI Skyking Ltd
7Q-Tebisti Air Libya
ZJ-Teddy Air
TG-Thai Airways Intl
3P-Thai Pacific Airlines
2H-Thalys International
DE-Thomas Cook Airlines
FC-Thuringia Airlines
WU-Tikal Jets
3V-TNT Airways S.A.
TD-TNT Sava
FF-Tower Air Inc
WI-Tradewinds Air
GD-Trans Aereos Ejecutivos
T8-Trans African Airlines
P6-Trans Air
Y7-Trans Air Benin
Q8-Trans Air Congo
KC-Trans Atlantic Airlines
GV-Trans Gulf Express
HX-Trans North Aviation
TW-Trans World Airlines
UN-Transaero Airlines
GE-Transasia Airways
HV-Transavia Airlines
TR-Transbrasil
DZ-Transcaraibes Air Intl
T9-Transmeridian Airlines
9T-Transwest Air Limited
OF-Trav Aeriens Madagascar
QS-Travel Service
U3-Travelair
8R-TRIP
PM-Tropic Air
M7-Tropical Airways d Haiti
YC-Trygg Flyg
UG-Tuninter
TU-Tunisair
3T-Turan Air Airline Company
TK-Turkish Airlines
T5-Turkmenistan Airlines
QW-Turks and Caicos Airways
T7-Twin Jet
VO-Tyrolean Airways
7M-Tyumen Airlines
PS-Ukraine Intl Airlines
UR-Ukraine National Airline
UF-UM Air
B7-Uni Airways Corp
UA-United Airlines
U7-United Aviation
DH-United Express
UB-United Myanmar Air
UW-Universal Airlines
U6-Ural Airlines
US-US Airways
U5-USA Three Thousand
P2-Utair Aviation JSC
HY-Uzbekistan Airways
VK-Val Air
V4-Valair
V2-Valdresfly AS
J7-Valujet Airlines
X4-Vanair Ltd
NJ-Vanguard Airlines
RG-Varig
VP-VASP
2R-Via Rail Canada Inc.
VM-Viaggio Air
VI-Vieques Air Link
VN-Vietnam Airlines
VS-Virgin Atlantic
DJ-Virgin Blue
TV-Virgin Express
9A-Visa Airways
XF-Vladivostok Air
VG-VLM Airlines
VA-Volare Airlines
4W-Warbelows Air Ventures
WG-Wasaya Airways Ltd
KY-Waterwings Airways
2W-Welcome Air
WZ-West African Airlines
PT-West Air Sweden
YH-West Caribbean Airways
8O-West Coast Air

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 0 comments ]

January 17, 2008 13:17 PM

SUNGAI PETANI, 17 Jan (Bernama) -- Seorang guru Khamis memfailkan saman fitnah terhadap seorang ibu atas tuduhan menfitnah beliau kononnya telah memukul anak surirumah itu sehingga cedera teruk pada tahun lepas.

E.Kogiladevi, 27, guru Bahasa Malaysia di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Kalaimagal, Taman Sri Gedong di sini memfailkan saman itu terhadap K.T.Rukumani,43 di Mahkamah Sesyen di sini.

Guru itu mendakwa Rukumani telah membuat laporan palsu dan menfitnahnya menerusi media massa pada 25 Julai tahun lepas dengan mendakwa telah memukul anak surirumah itu, K.Shamni, 8, dengan teruk sehingga dimasukkan ke Hospital Sungai Petani.

Shamni murid tahun satu ketika itu, mendakwa telah dipukul dan dicekik dengan teruk oleh guru berkenaan di dalam kelas dan ibunya membuat aduan polis serta mendedahkan kejadian itu kepada media massa.

Dalam writ samannya, Kogiladevi menuntut pampasan tidak melebihi RM250,000 atas fitnah yang telah memalukan diri dan keluarga serta menjejaskan imej kariernya sebagai seorang guru.

Kogiladevi diwakili peguam Tan Yoon Yoo dalam saman itu.

Pada kejadian 24 Julai tahun lepas, Shamni yang pulang ke rumah dalam keadaan cedera memberitahu ibunya bahawa dia kononnya telah dipukul dengan rotan dan dicekik setelah gagal menurut arahan guru itu.

Shamni kemudian dimasukkan ke Hospital Sungai Petani untuk pemeriksaan setelah badannya didapati lebam dan ibunya kemudian membuat laporan polis mengenai insiden itu sebelum mendedahkannya kepada media.

Bagaimanapun Kogiladevi menafikan bahawa beliau telah memukul murid berkenaan dan meminta penjelasan secara bertulis daripada ibu murid tersebut tetapi tidak mendapat sebarang reaksi.

Kogiladevi memberitahu pemberita kemudian, saman itu adalah sebagai langkah terakhir yang diambil setelah beliau dan pengurusan sekolah menghantar surat kepada Rukumani untuk meminta penjelasan mengenai kenyataan akhbarnya.

Katanya, ibu murid itu bagaimanapun tidak menjawab surat berkenaan dan atas nasihat Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), beliau mengambil tindakan undang-undang tersebut.

Sementara itu, Setiausaha Agung NUTP Lok Yim Pheng berkata, tindakan saman itu adalah yang pertama diambil dan ia bertujuan untuk memberi pengajaran kepada semua ibu bapa agar tidak sewenang-wenangnya melemparkan sebarang tuduhan kepada guru.

Katanya, NUTP telah memberitahu semua ibu bapa supaya menyelesaikan sebarang masalah berkaitan guru dan anak mereka di peringkat sekolah terlebih dahulu dan tindakan lanjut hanya boleh diambil jika pihak sekolah gagal menyelesaikan masalah yang timbul.

Beliau berkata, NUTP telah menyiasat kes itu dan mendapati dakwaan ibu murid itu adalah tidak benar.

-- BERNAMA

Baca Selengkapnya (Read More)...

| 9 comments ]

MELAKA, 16 Jan 23:36pm (Bernama) -- Tebing sungai Melaka berhampiran Kampung Morten di sini, hari ini menjadi tumpuan orang ramai untuk mencari duit syiling lama yang dipercayai banyak terdapat di kawasan itu. Mereka sanggup menghabiskan masa berjam-jam lamanya untuk menggali kawasan itu menggunakan cangkul bagi mendapatkan duit syiling dipercayai yang digunakan pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.


Seorang pencari, Mohd Adnan Abdullah, 41, berjaya menemui tujuh duit syiling lama yang digunakan pedagang dari China dan Arab memandangkan ada antaranya mempunyai tulisan Cina dan Arab. "Saya yakin terdapat banyak duit syiling lama dan barang purba lain kerana sungai ini merupakan laluan pedagang zaman dahulu," katanya kepada pemberita ketika mencari syiling lama di tebing sungai itu.

"Duit syiling yang tertera tulisan Cina mungkin dari zaman Dinasti Chin manakala syiling yang mempunyai tulisan Arab tidak diketahui asal usulnya kerana tidak terdapat sebarang tarikh," katanya. Mohd Adnan berkata terdapat juga duit syiling yang tertera perkataan Inggeris iaitu "Liberty" dan "United States of America". "Saya tidak akan menjual syiling lama ini, saya akan simpan untuk tatapan anak cucu saya pada masa depan," katanya.

Seorang pengumpul duit syiling lama, Zulazmi Bachik, 37, pula menemui 19 keping duit syiling lama. "Kawasan ini memang laluan utama pedagang silam dan tidak mustahil masih terdapat barangan atau artifak yang berharga yang tersimpan dalam Sungai Melaka ini," katanya.

Kerajaan Melaka sedang melaksanakan projek pembersihan dan pengindahan Sungai Melaka membabitkan kos RM320 juta supaya setanding dengan Sungai San Antonio di Amerika Syarikat yang terkenal dengan kebersihan serta keindahannya.

-- BERNAMA

Baca Selengkapnya (Read More)...