| 0 comments ]

Pelaksanaan Skim Biasiswa Sukan adalah bermula pada tahun 2006. Skim ini disasarkan kepada murid warganegara Malaysia yang menunjukkan prestasi cemerlang dalam bidang sukan. Kumpulan murid yang terlibat adalah yang berada di Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 di sekolah menengah kerajaan dan sekolah menengah bantuan kerajaan.

Syarat kelayakan seseorang murid untuk pertimbangan mendapat Skim Biasiswa Sukan adalah seperti berikut:

  1. murid warganegara Malaysia;
  2. sedang belajar di Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 di sekolah menengah kerajaan dan di sekolah menengah bantuan kerajaan:
  3. menunjukkan prestasi cemerlang dalam jenis-jenis sukan tertentu dengan sekurang-kurangnya telah mewakili negeri di peringkat kejohanan MSSM:
  4. mengikuti program pembangunan sukan latihan di Sekolah Sukan Malaysia, Pusat Sukan Negeri, Pusat Sukan Daerah atau mana-mana pusat di bawah program yang diiktiraf oleh Kementerian Pelajaran Malaysia; dan
  5. tidak menerima sebarang biasiswa daripada agensi kerajaan dan bukan kerajaan.
Keutamaan akan diberi kepada murid yang terlibat dalam program latihan lapan (8) Sukan Teras Prestasi Tinggi dan lain-lain sukan yang diputuskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Cara memohon

Murid yang berkelayakan dan dikenal pasti oleh Guru sukan / Jurulatih sukan / Setiausaha sukan boleh memohon untuk mendapatkan Skim Biasiswa Sukan dengan mengisi Borang Permohonan SBS - 01 yang boleh didapati di sekolah-sekolah. 

Borang permohonan yang telah lengkap diisi bersama dokumen sokongan hendaklah dikemukakan seperti berikut;

  • Bagi sekolah menengah biasa permohonan hendaklah disemak dan disahkan oleh Pengetua sebelum dihantar kepada Jabatan Pelajaran Negeri.

  • Bagi Sekolah Sukan Malaysia (SSM), permohonan disemak dan disahkan oleh Pengetua sebelum dihantar terus kepada Jabatan Pendidikan Jasmani dan Sukan, Kementerian Pelajaran Malaysia
Makluman lanjut:

2.   Guru | Jurulatih | Setiausaha Sukan atau Guru Biasiswa di sekolah masing-masing.

Majulah Sukan Untuk Negara

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment