| 0 comments ]

Kementerian Pelajaran menetapkan 17 April ini sebagai tarikh semakan permohonan memasuki Program Matrikulasi oleh pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Menurut kenyataan Kementerian Pelajaran hari ini, semakan boleh dibuat melalui laman web kementerian di http://www.moe.gov.my dengan memasukkan nombor kad pengenalan beserta angka giliran SPM.

Pemohon juga boleh menghantar Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) dengan menaip MAT jarak nombor kad pengenalan pelajar ke talian 15888 atau menghubungi bantuan Bahagian Matrikulasi di 03-8884 4100 pada hari bekerja (8.30 pagi hingga 4 petang) bagi mengetahui status permohonan.

Menurut kenyataan itu, tarikh pendaftaran adalah pada 11 Mei ini dan surat tawaran dan maklumat lanjut berkaitan pendaftaran, yuran dan lain-lain akan dihantar oleh pihak kolej berkenaan.

Pemohon berkelayakan yang gagal dalam permohonan boleh membuat rayuan melalui internet atau secara bertulis dengan melampirkan satu salinan keputusan SPM beserta kad pengenalan yang disahkan kepada Bahagian Matrikulasi, Aras 6, Blok E15, Parcel E, Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62604 Putrajaya, sebelum 30 April ini.

Keputusan rayuan akan diumumkan pada 22 Mei depan melalui laman web.

Pemohon juga boleh menyemaknya dengan menghantar SMS dengan menaip MAR jarak nombor kad pengenalan pelajar dan hantar ke 15888 ataupun menghubungi talian bantuan Bahagian Matrikulasi.

Menurut kenyataan itu lagi, keputusan kemasukan ke Program Dua Tahun (PDT) akan diumumkan pada 3 Jun depan dan pelajar dikehendaki mendaftar di kolej 12 hari selepas itu.

Status permohonan boleh disemak melalui laman web dan semakan juga boleh dibuat dengan menghubungi talian bantuan seperti di atas ataupun dengan menghantar SMS dengan menaip MAT jarak nombor kad pengenalan dan hantar ke 15888, katanya.

(Sumber: Bernama - 13/04/2009 - 5:21PM)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment