| 0 comments ]

Pelajar-pelajar Malaysia terutama di Amerika Syarikat yang mahu pulang bercuti musim panas tidak lama lagi dinasihatkan agar menangguhkannya dahulu sekiranya mereka mempunyai simptom Influenza A (H1N1) seperti demam dan selesema.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata nasihat itu juga terpakai kepada mana-mana individu yang ingin kembali ke tanah air mahupun melancong ke negara ini jika mereka juga mempunyai simptom serupa.

"Jika mereka mengalami simptom-simptom tersebut setelah masuk ke negara ini pula, mereka hendaklah segera mendapatkan rawatan," katanya kepada pemberita di sini.

Bagaimanapun, kepulangan atau kedatangan mereka ini dialu-alukan, dan ia bukanlah satu masalah kerana kementerian mempunyai persediaan yang cukup bagi mengawal penularan wabak itu, sekiranya ada, kata Liow yang baru pulang daripada menghadiri persidangan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di Geneva.

Katanya mesyuarat itu diberitahu mengenai kebimbangan bahawa virus penyakit itu boleh merebak dengan lebih cepat pada musim sejuk di negara-negara hemisfera selatan.

Mengenai status dalam negara, Liow berkata sehingga pagi ini, tiada kes baru yang disahkan positif virus Influenza A (H1N1) dicatatkan walaupun terdapat 16 kes yang dimasukkan ke hospital bagi tujuan pemeriksaan semalam.

Daripada jumlah itu, empat dimasukkan ke Hospital Sungai Buloh, empat ke Hospital Kuala Lumpur, dua ke Hospital Sultanah Aminah, Johor Baharu, dua di Hospital Tuanku Ja'afar, Seremban, dua di Hospital Queen ELizabeth, Sabah, dan masing-masing satu di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Pahang dan satu di Hospital Pulau Pinang.

Kecuali dua kes di Sabah yang masih menunggu keputusan, yang lain disahkan negatif, kata Liow.

Beliau berkata, dua warga negara Amerika Syarikat yang dikuarantin di Sabah kerana menaiki pesawat yang sama dengan warga Hong Kong yang disahkan dijangkiti wabak itu, masih berada dalam keadaan stabil dan sihat dan akan dibebaskan Sabtu ini jika tidak menunjukkan sebarang simptom.

(Sumber: Bernama - 21/05/2009 - 19:06PM)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment