| 0 comments ]

Semakan status permohonan kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bagi lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau yang setaraf dengannya boleh dibuat mulai 12 tengah hari Jumaat (01/05/2009).

Kementerian Pengajian Tinggi dalam satu kenyataan berkata status boleh disemak melalui:
  1. talian Helpline: 03-88835848, Hotline: 03-88835858,
  2. laman web: http://upu.mohe.gov.my; www.ipt.utm.my dan http://ipt.uum.edu.my
  3. SMS - taip: UPU RESULT (nombor kad pengenalan) dan hantar ke 15888.

"Calon boleh mencetak surat tawaran melalui laman web IPTA mulai 4 Mei ini dan pihak IPTA akan mengeluarkan surat tawaran rasmi kepada calon yang berjaya pada tarikh yang sama," kata kenyataan itu.

Mulai sesi akademik 2009/2010, semua calon yang berjaya wajib membuat pengesahan setuju untuk menerima tawaran dari IPTA dalam tempoh tujuh hari pada atau sebelum 10 Mei dan pengesahan penerimaan tawaran boleh dibuat melalui laman web IPTA.

Tarikh pendaftaran baru ke IPTA adalah 28 Jun ini, bagaimanapun pendaftaran pelajar ke Program Asasi akan dimaklumkan oleh IPTA berkenaan melalui surat tawaran.

Kementerian juga bersetuju melaksanakan dasar tawaran terbuka dengan pelbagai institusi dan agensi penaja yang menawarkan program pengajian tersebut, justeru ramai calon cemerlang SPM 2008 akan menerima lebih daripada satu tawaran.

"Pemohon yang berjaya perlu membuat keputusan yang bijak dan tepat serta mendaftar ke program yang dipilih mengikut jadual yang ditetapkan. Bagi pemohon yang tidak berjaya ke IPTA tetapi menerima tawaran ke institusi lain dinasihatkan mendaftar ke program berkaitan kerana tawaran tempat ke IPTA adalah terhad," kata kenyataan itu.

Hanya calon gagal menerima sebarang tawaran ke IPTA dibenarkan mengemukakan rayuan melalui aplikasi e-Rayuan ke Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan Pengajian Tinggi dalam tempoh 10 hari bekerja selepas keputusan rasmi permohonan kemasukan ke IPTA diumumkan melalui http://upu.mohe.gov.my.

Tarikh tutup permohonan e-Rayuan adalah pada 15 Mei dan keputusan rayuan akan dimaklumkan pada minggu ketiga Julai.

Jika tiada sebarang tawaran diterima dari IPTA sehingga 31 Julai maka rayuan mereka dianggap gagal.

Semoga Berjaya

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment