| 0 comments ]

Jumlah kes Influenza A (H1N1) di seluruh negara meningkat kepada 69 kes apabila 10 kes baru dilaporkan dengan dua kes tempatan dan lapan kes import, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lay hari ini. Menakutkan bukan? Setakat hari ini, berikut antara sekolah yang telah menerima arahan tutup kelas atau sekolah dalam satu jangka masa tertentu oleh Kementerian Kesihatan:

  1. SJK(C) Jalan Davidson; satu sekolah - tutup seminggu
  2. SRK Assunta 1, Petaling Jaya; satu sekolah - tutup seminggu
  3. SRK Assunta 2, Petaling Jaya; satu sekolah - tutup seminggu
  4. Sekolah Antarabangsa Seri Cempaka, Batu 9 Cheras; satu sekolah - tutup seminggu
  5. SMK Seksyen 9 Shah Alam; satu kelas - tutup seminggu
  6. SMK Damansara Utama, Petaling Jaya; satu kelas - tutup seminggu
  7. SM Wangsa Maju Seksyen 2, Kuala Lumpur. satu kelas - tutup seminggu
Empat sekolah ditutup seminggu, manakala 3 sekolah lagi hanya ditutup satu kelas, juga dalam temph yang sama. Bagaimanapun, Kerajaan tidak bercadang menutup semua sekolah di Lembah Klang ekoran penularan virus influenza A (H1N1), kata Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran - Tan Sri Muhyiddin Yassin, hari ini.

Setakat ini, sejumlah 200,000 dos vaksin influenza dibekalkan kepada semua negeri sejak awal Mei lepas untuk disuntik kepada petugas barisan hadapan, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai. Dianggarkan 200,000 petugas barisan hadapan akan terlibat dalam menangani wabak pandemik influenza seperti yang terkandung dalam pelan kebangsaan "National Influenza Preparedness Pandemic Plan 2006".

Petugas barisan hadapan itu terdiri daripada penjawat awam di bawah kategori anggota kesihatan dan perubatan, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pertahanan Awam, Angkatan Tentera Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Imigresen, kata Datuk Seri Liow hari ini.

Menurutnya, vaksin bagi influenza A (H1N1) masih belum dapat dihasilkan lagi. Pada masa ini , Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bersama-sama dengan syarikat utama pembuat vaksin dunia sedang giat berusaha untuk menghasilkan vaksin itu sebagai pencegahan kepada wabak berkenaan.

Virus influenza A (H1N1) merupakan satu virus baru dan sebagaimana yang telah dimaklumkan oleh pihak WHO, masa yang diperlukan untuk menghasilkan vaksin yang dimaksudkan ialah di antara tiga hingga enam bulan. Vaksin influenza A (H1N1) ini dijangka akan dapat disediakan sebelum penghujung tahun ini.

(Sumber: Kenyataan akhbar - 23/06/2009)

Kerap didengar bahawa antara petanda akhir zaman ialah wabak penyakit pelik banyak menular di muka bumi. Wabak Influenza A H1N1 ini bersifat global, bukan lokal. Cirinya GLOKAL.

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment