| 1 comments ]

Mulai Jumaat (01/01/2010) ini harga minimum rokok ditetapkan RM6.40 bagi 20 batang apabila Kementerian Kesihatan menguatkuasakan Peraturan Harga Minimum Rokok dan Larangan Promosi Harga menerusi Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (Pindaan) (No.2) 2009 yang diwartakan.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata dengan penguatkuasaan peraturan itu semua rokok yang dijual dalam negara mesti dengan harga yang tidak kurang daripada harga minimum yang ditetapkan, dikira pada harga RM0.32 sen bagi setiap batang rokok.

"Ini menjadikan harga minimum bagi paket yang mengandungi 20 batang rokok ialah RM6.40, 21 batang rokok (RM6.70), 22 batang rokok (RM7.05), 23 batang rokok (RM7.35), 24 batang rokok (RM7.70) dan RM8 bagi paket yang mengandungi 25 batang rokok," katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Beliau berkata, mereka yang sabit kesalahan melanggar mana-mana peruntukan mengikut peraturan itu boleh didenda sehingga RM10,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Liow berkata, dengan berkuat kuasanya peraturan itu juga semua syarikat rokok dikehendaki mengisytiharkan senarai harga jualan runcit produk keluaran mereka kepada kementerian sebelum 15 Januari ini.

Beliau berkata, langkah ini adalah sebahagian daripada mekanisma kawalan Harga Minimum Rokok dan Larangan Promosi Harga bertujuan mengurangkan kebolehcapaian dan kemampuan kanak-kanak, remaja dan golongan berpendapatan rendah membeli rokok, serta membendung aktiviti promosi rokok melalui pemberian diskaun berlebihan.

"Keputusan melaksanakan harga minimum dan larangan promosi itu sudah dibincangkan sejak setahun lalu dan dipersetujui pelbagai agensi kerajaan dan bukan kerajaan terbabit termasuk syarikat rokok," katanya.

Mengulas lanjut, Liow berkata, penetapan harga minimum berkenaan menggunakan formula dengan mengambil kira semua cukai yang sedang dikuatkuasakan kerajaan dan keuntungan syarikat rokok.

Katanya, harga minimum rokok akan disemak dan ditentukan semula setiap kali berlaku perubahan kepada nilai dan kaedah percukaian rokok.

"Melalui peraturan baru ini, beberapa peruntukan akan dikuatkuasakan untuk penetapan harga minimum rokok termasuk semua rokok dijual di pasaran mesti dengan harga tidak kurang harga minimum ditetapkan; mempamerkan notis harga minimum rokok dengan jelas dan mudah kelihatan di kaunter atau tempat rokok dijual serta notis harga minimum tidak mempunyai apa-apa logo, jenama, tanda niaga atau deskripsi berkaitan rokok dan mematuhi spesifikasi," katanya.

Katanya, semua pengilang dan pengimport hasil tembakau juga dikehendaki mengisytiharkan secara bertulis senarai harga jualan runcit produk keluaran kepada kementerian dalam tempoh 14 hari penguatkuasaan peraturan bagi produk yang sudah berada di pasaran.

(Sumber: Bernama - 27/12/2009 - 13:44pm)

Related Posts by Categories



1 comments

Anonymous said... @ 10:31 PM

i think ....x payah lah jual rokok tu.....cari arternatif baru untuk gantikan rokok....melarang budak merokok xkan berjaya....mereka sanggup tipu ibu bapa mereka....n langkah terbaik adalah penguatkuasaan undang2
1: hukum penjual rokok
2: buat saringan sekolah pelajar merokok dipnjarakan
3: naikkan harga rokok RM3.50/batang




Jauhi rokok....ROKOK MEMBUNUH DIRI DAN ORANG TERSAYANG

Post a Comment