| 0 comments ]

Kerajaan Terengganu meluluskan dua permohonan untuk menubuhkan kolej kejururawatan dari University Of Teknologi New Zealand dan kolej perubatan dengan Royal College of Surgeons di Ireland (RCSI).

Menteri Besar Datuk Ahmad Said berkata, kedua-dua kolej berkenaan yang akan memulakan operasinya tahun depan, akan ditempatkan di Taman Ilmu di Besut yang mempunyai kemudahan seperti perpustakaan, asrama dan sebagainya.

Perjanjian mengenai penubuhan kolej kejururawatan akan ditandatangani pada Januari tahun depan sementara pihak RCSI akan mengadakan lawatan ke Terengganu untuk melihat sendiri kemudahan tersebut pada bulan depan, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Kuala Terengganu hari ini.

Kolej kejururawatan yang akan dibuka pada Julai depan boleh menampung pelajar sehingga 1,000 orang pada satu-satu masa.

Untuk kursus perubatan, beliau berkata ia bukan sahaja melibatkan pelajar Malaysia malah membabitkan penuntut dari luar negara kerana perbelanjaan mungkin lebih rendah.

Ahmad berkata, Terengganu menghantar 150 penuntut mengikuti kursus perubatan ke luar negara pada setiap tahun terutamanya ke Indonesia walaupun kos di negeri ini agak tinggi berbanding di Indonesia tetapi RCSI memang telah diiktiraf dunia.

Taman Ilmu mempunyai keluasan kira-kira 280 hektar di mana keperluan untuk kedua-dua kolej berkenaan akan dilihat dahulu mungkin kira-kira 16 hektar.

Dalam perkembangan lain, Ahmad akan ke China untuk berunding bagi menubuhkan Pusat Bahasa Inggeris di Taman Ilmu supaya penuntut dari negara itu boleh ke sini untuk belajar Bahasa Inggeris.

Katanya beliau telah berbincang dengan timbalan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di London Datuk Rustam Yahya supaya berunding di peringkat awal dengan universiti di China dalam bidang teknologi maklumat (IT), kejuruteraan dan sebagainya bagi membolehkan membawa mereka belajar di sini.

(Sumber: Bernama - 16/12/2009 - 18:41pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment