| 0 comments ]

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mulai tahun depan akan melaksanakan program Pusat Kecemerlangan Sukan Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dengan lapan universiti dipilih bagi memberi fokus kepada satu jenis sukan sahaja berdasarkan kepada kepakaran yang dimiliki.

Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Sukan kementerian itu Ahmad Naim Ismail berkata pihaknya menolak cadangan untuk menubuhkan sebuah Universiti Sukan di negara ini seperti yang dicadangkan pada Konvensyen Sukan Kebangsaan pada tahun lepas.


"KPT berpendapat cadangan mewujudkan Universiti Sukan yang khusus tidak perlu buat masa ini," katanya ketika membentangkan kertas kerja dan maklum balas kementerian itu pada Konvensyen Sukan Kebangsaan 2009 di Dewan Tun Hussein Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur hari ini.

Ahmad Naim berkata lapan IPT yang terbabit adalah Universiti Malaya (bola jaring), Universiti Putra Malaysia (ragbi), Universiti Teknologi Mara (bola sepak), Universiti Kebangsaan Malaysia (kriket), Universiti Teknologi Malaysia (mendayung), Universiti Malaysia Sabah (taekwondo), Universiti Utara Malaysia (golf) dan Universiti Sains Malaysia (renang).

Sementara itu, cadangan bagi mewujudkan skim gaji untuk atlet turut ditolak dan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Datuk Zolkples Embong berkata ia akan memberikan implikasi kewangan yang besar.

(Sumber: Bernama - 22/12/2009 - 17:46pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment