| 0 comments ]

Seramai 2,438 pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) mendapat gred A bagi semua mata pelajaran dalam keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan baru-baru ini.

MRSM Serting pula mencatatkan peratusan terbaik bagi jumlah pelajar yang mendapat semua A iaitu 105 orang atau 71.92 peratus.

Dalam kenyataan akhbar yang dikeluarkan di Kuala Lumpur hari ini, Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan Majlis Amanah Rakyat (Mara), Hanisah Omar berkata, tahun ini 15 MRSM mendapat keputusan cemerlang iaitu lebih 60 peratus calonnya mendapat A dalam semua subjek.

"MRSM Jeli menunjukkan peningkatan paling ketara iaitu sebanyak 12.27 peratus diikuti MRSM Batu Pahat dan MRSM Kuala Lipis dengan masing-masing mencatatkan 12.10 peratus dan 11.27 peratus.

"Pencapaian ini menjadi ukuran kemantapan sistem pendidikan MRSM dan pihak Mara berasa bangga atas kecemerlangan ini," katanya.

Seramai 4,130 pelajar MRSM menduduki PMR 2009.

Sementara itu, Program Pendidikan Integrasi Sains Tulen bersama aliran agama termasuk Tahfiz al-Quran akan diperkenalkan di MRSM Gemencheh selepas MRSM Kota Putra.

(Sumber: Utusan - 28/12/2009)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment