| 0 comments ]

Pencapaian cemerlang seorang pelajar orang kurang upaya (OKU)) mendapat 7A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) mengejutkan pengetua Sekolah Menengah Pendidikan Khas Cacat Penglihatan di Setapak, Kuala Lumpur - Khamis.

"Saya terkejut kerana inilah pertama kali pencapaian akademik pelajar meningkat sehinggakan seorang pelajar istimewa tahun ini mendapat A dalam semua mata pelajaran," kata pengetua sekolah berkenaan Che Fatimah Che Abdullah

Hanson Ang Ping Ting berjaya mendapat 7A manakala dua yang lain, Tan Ee Beng dan Mohammad Razlan Ibrahim Mukhtar, masing-masing mendapat keputusan 6A.

Ang, yang berada di Seremban bersama keluarganya, telah menghubungi sekolah dengan telefon untuk mendapat keputusannya.

Che Fatimah turut bergembira kerana 13 daripada keseluruhan 20 pelajar sekolah tersebut yang mengambil PMR tahun ini mencatat kejayaan cemerlang, sekaligus menaikkan pencapaian kecemerlangan sekolah itu kepada 60 peratus berbanding 38.5 peratus pada tahun lepas.

"Usaha guru yang gigih dan komited perlu ada untuk mengajar pelajar istimewa kerana mereka memerlukan perhatian yang lebih berbanding pelajar normal," kata Che Fatimah.

(Sumber: Bernama - 24/12/2009 - 15:18pm)

Masya Allah.. begitulah kuasa Allah. Para hamba-Nya yang lemah.. dibangkitkan, dipermudahkan menerima ilmu dan dinaikkan darjat mereka.. Satu bentuk sindiran Yang Maha Gagah Perkasa kepada para hamba-Nya yang lain - lengkap fizikal tetapi tidak berkat ilmunya. Na'udzubillahi min dzalik.


Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment