| 0 comments ]

Penjualan paket rokok yang mengandungi kurang daripada 20 batang adalah dilarang mulai 1 Jun tahun depan.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata sejajar dengan keputusan itu, pihak syarikat rokok diberi masa tujuh bulan mulai sekarang hingga 31 Mei ini untuk menghabiskan stok paket rokok yang kurang daripada 20 batang rokok di pasaran.

"Kerajaan tidak akan melayan sebarang rayuan ke atas perkara ini dan Kementerian Kesihatan Malaysia akan menguatkuasakan sepenuhnya larangan pengilangan dan penjualan paket rokok kurang dari 20 batang rokok mulai 1 Jun 2010," katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur pada 1 Disember, Selasa.

Beliau berkata keputusan itu telah dipersetujui oleh semua syarikat rokok dan kerajaan berterima kasih di atas sokongan dan kerjasama syarikat-syarikat tersebut.

"Larangan pengilangan dan penjualan rokok paket rokok yang mengandungi kurang dari 20 batang sebenarnya telahpun diwartakan pada 23 Sept 2004 melalui peraturan-peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004.

Bagaimanapun penguatkuasaan terhadap larangan tersebut telah ditangguhkan selepas kerajaan mempertimbangkan rayuan daripada syarikat-syarikat rokok," katanya.

Liow berkata sehubungan dengan penguatkuasaan itu, sesiapa yang didapati melanggar peraturan tersebut boleh didenda tidak melebihi RM10,000 atau dipenjara tidak melebihi dua tahun.

Menurut beliau lagi, larangan itu juga selaras dengan saranan Konvensyen Rangka Kerja Kawalan Tembakau (FCTC) Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

"Larangan penjualan paket rokok bungkusan kecil ini adalah bertujuan mengurangkan kebolehcapaian dan kemampuan golongan kanak-kanak dan remaja untuk membeli dan memulakan tabiat merokok yang tidak sihat dan merugikan," katanya.

(Sumber: Bernama - 1/12/2009 - 20:04pm)

Sebenarnya kerajaan nak mengurangkan orang membeli rokok atau menggalakkan orang lebih kuat merokok.. ? Hihihi..

Bila perokok tegar kena beli kotak besar.. stok akan lebih banyak berbanding selalu. Perokok tegar tiada istilah berjimat batang rokok.. kalau dia pandai berjimat, tentu dia tidak merokok dan tidak membeli rokok.

Nak menghalang budak menghisap rokok? Sebenarnya perokok-perokok tegar telah lama muncul di kalangan murid sekolah rendah dan menengah.. Dah biasa lihat dan dengar.

Kawalan jualan rokok peket 'kecil' tidak berbaloi.. Sepatutnya penguatkuasaan perlu pada kedai-kedai yang menjual rokok pada murid sekolah dan kanak-kanak. Biasanya kedai-kedai kaum Cina. Puak ni mana ada kesedaran sosial, hanya kira untung saja..

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment