| 0 comments ]

Baru jenguk mesej blog dari PakTam, nak tengok gambar. PakNgah pula lagi ligat.. dah cilok gambar awal-awal lagi dari Facebook Zaim.

Maaflah.. hehe. Ada beberapa sebab mengapa lambat betul nak kembali berblog.

Pertamanya, begini.

Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang belum pernah kita pergi, kita tahu kita sukar untuk ingat kembali apa yang kita lihat 100% selepas itu. Satu hari berlalu, mungkin hanya tinggal 70%. Selepas beberapa hari kenangan berkenaan hanya tinggal 20%. Selepas itu mungkin hanya 1-2% saja yang ada dalam ingatan.

Makanya.. kita perlu tangkap gambar sebanyak-banyaknya. Nanti selepas balik nanti, kita boleh refresh kembali memori bila melihat foto-foto itu. Tapi apa nak kata.. hampir penuh 3 kad memori SDHC 8Gb tuh.. Jumlahnya taklah banyak sangat.. 23Gb. Kira-kira 7000 foto saja untuk 10 hari. Kihkihkih.

Itu isunya. Kita sayang semua memori kenangan. Kita rasa semua foto-foto yang diambil itu penting dan bermakna, jadi kita tak tahu yang mana lebih baik dari yang lainnya. Itulah pasal. Kepala jammed nak fikir.. nak upload yg mana satu. Memang ada foto-foto yang silap setting atau kabur, tapi rasa sayang nak buang atau delete. Sebab tahu sekali kita buang, kita membuang sekali segala memori yang terpahat pada foto rosak itu. Kihkihkih.

PakTeh dah cuba tengok foto guna televisyen dalam bentuk slide show. Semua sekali.. gunakan interval 2 secs - masa diambil - solid 6 jam! Kalah movie Titanic. Sekali lagi.. Kihkihkih. Itu baru foto, belum lagi klip video yang dibuat serba sedikit.

Keduanya pulak.. malas sungguh nak menjenguk photoshop untuk resize foto-foto itu. Mungkin faktor masa dan faktor segan. Yang ini.. tak boleh lawan PakTam, dia amat rajin dan pakar bab ni. Bab kepantasan memblog tak lawan PakNgah, pakar link-mengelink.. cilok mencilok. Bab kreativiti dalam nature photography pula, tak lawan PakLang. Dia pro bab tu.

Tapi.. bila-bila fikir balik, memanglah kena uploadkan serba sedikit.. untuk saudara mara. Cuma maaflah jika ianya agak lewat dan prosesnya tersekat-sekat. Juga, fotonya akan dikurangkan resolution, dan kecil - untuk kurangkan masa upload dan jimat image storage dalam blogger ni. Insya Allah pelan-pelan.. PakTeh akan cuba.

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment