| 0 comments ]

MASUM (MATTA International Fair Selangor Umrah & Muslim Travel)

Kisah bab berjalan ke Eropah adalah bermula dengan MakTeh. Dia amat teringin nak ke sana, malah gigih menyimpan wang. Dalam setahun dua ini, dia kerap memerhati tawaran pakej ke Eropah. Dia selalu membanding-banding antara tawaran dan harga serta syarikat terlibat. Kadang-kadang dia call ke syarikat berkenaan untuk sesuatu pertanyaan khusus.

Akhirnya dia buat keputusan, antara Poto Travel atau Reliance Travel. The best packages for muslims. PakTeh dengar saja.

Pada bulan Januari lalu, kami pergi ke Shah Alam meninjau MATTA International Fair Selangor Umrah & Muslim Travel (MASUM) bertempat di Shah Alam Convention Center. Program itu 3 hari hari (15-17 Januari). Tiba & menginap lewat petang Jumaat di rumah adik MakTeh di Seksyen 19, Shah Alam dan pagi-pagi Sabtu sudah ke pusat bandar.

Segalanya bermula di situ.

Hari itu anggaran 116 ruang pameran, samada untuk pelancongan dalam negara atau antarabangsa. Macam-macam ragam orang, pelbagai usia - ada yang minat pakej ke Pangkor atau langkawi, ada ke Taman Negara Pahang, ada untuk umrah dan haji, dan ada yang lebih jauh.

Bagi kami - untuk ke Eropah - Poto Travel, tawarannya lebih murah tetapi makan, tipping dan tiket tertentu tidak termasuk pakej. Reliance Travel, lebih menarik, all in.. cuma beberapa lunch dan dinner sahaja tanggung sendiri. Tak ada masalah - all right. Target date: Cuti Penggal 1 (Jun). Reliance awal cuti penggal, manakala Poto terawal beberapa hari sebelum cuti. Reliance has the best deal with it's Riang Ria Muslim Tour - Europe Splendour 10D/7N. Negara dilawati: France, Switzerland, Germany, Netherland (Holland), Belgium & England.

Berkenalan dengan Christina, wakil Reliance Wangsa Maju.. dia amat sabar melayan kerenah dan pertanyaan. Di situlah kami mengetahui bahawa inilah MATTA yang pertama pada tahun 2010, bukannya MATTA Fair yang biasanya pada Mac. Jadi untunglah siapa yang mula beli pakej kerana perkiraannya bermula dengan 1st 4@pax (4 orang 1 pax) pada harga terendah. Habis 1st pax, maka dibuka 2nd pax (4 orang) pula dengan harga yang makin meningkat. Dijangka pada Mac akan sudah 4th atau 5th pax..

Balik ke Pantai petangnya. Isnin, MakTeh confirmkan & bayar deposit 10% untuk 3 orang, - PakTeh, MakTeh & Zaim.

Tips:
  1. Pakej via MASUM pada Januari lebih murah berbanding International MATTA Fair pada Mac dan Mei, dengan syarikat yang sama tetapi pada harga yang berbeza.
  2. Kaji itenary setiap pakej dengan teliti. Adakah all on board atau kena ready pocket money tambahan.
  3. Reliance untuk pakej non-muslim jauh lebih murah, boleh ikut tetapi kena pandai arrange untuk makanan halal sendiri. Pun okey juga.


Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment