| 0 comments ]

Para pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2010 dinasihatkan tidak berasa kecewa sekiranya gagal melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh.

Bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, sekolah harian kerajaan juga sebenarnya mampu melahirkan pelajar yang berkualiti dan mempunyai peluang yang sama untuk berjaya.

"Keputusan cemerlang yang ditunjukkan oleh pelajar sekolah harian membuktikan bahawa tahap tenaga pengajar dan pengajaran di sekolah itu juga mempunyai kualiti yang sama dengan sekolah berasrama penuh,'' katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Mengulas keputusan PMR 2010 yang merupakan pencapaian terbaik dalam tempoh empat tahun, beliau berkata, perkembangan tersebut menunjukkan kualiti pendidikan di negara ini bertambah baik.

"Peningkatan jurang yang ditunjukkan antara sekolah bandar dan luar bandar juga merupakan pencapaian yang bagus," jelasnya.

Seramai 30,863 pelajar mendapat A dalam semua mata pelajaran yang mereka duduki.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abd. Ghafar Mahmud dalam kenyataannya semalam, jumlah pelajar yang mendapat semua A meningkat sebanyak 2,675 orang atau 0.65 peratus berbanding 28,188 orang pada tahun lalu.

Sementara itu, Presiden Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hasan berharap kejayaan para pelajar itu bukan sekadar dari segi akademik tetapi juga menyeluruh sehingga ke soal sahsiah dan disiplin.

"Langkah seterusnya adalah memastikan sahsiah pelajar itu selari dengan akademik mereka.

"Intelektual harus diselaraskan dengan sahsiah, agama dan perpaduan supaya keperibadian pelajar itu lengkap," katanya.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan pula berkata, insentif dan pengiktirafan yang diberikan kepada guru telah menjadikan mereka lebih fokus dalam mendidik sekali gus membantu dalam menghasilkan keputusan cemerlang.

"Anugerah seperti guru cemerlang dapat meningkatkan semangat mereka untuk memberikan perkhidmatan terbaik dalam mendidik para pelajar.

"Pada tahun depan tanggungjawab guru makin bertambah dengan pengenalan mata pelajaran baru. Jadi pendekatan baru harus diperkenalkan supaya kecemerlangan pelajar dapat diteruskan," ujarnya.

(Sumber: Utusan Online - 25/12/2010)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment