| 0 comments ]

Kelas tuisyen tidak semestinya menjamin keputusan cemerlang dalam peperiksaan sebaliknya tumpuan semasa di dalam kelas antara faktor utama penentu kejayaan, menurut beberapa pelajar cemerlang Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011.

Natasha Mohd Izari, 15, yang memperoleh 8A berkata inisiatif dirinya sendiri yang sentiasa inginkan kecemerlangan dalam setiap perkara membuatkannya beranggapan kelas tuisyen hanya membuang masa dan wang ringgit.

"Belajar di sekolah dan menghadiri kelas tambahan yang disediakan oleh pihak sekolah serta mengulang kaji pelajaran di rumah sudah memadai pada saya," katanya kepada Bernama selepas menerima keputusan PMR di Sekolah Menengah Convent Bukit Nanas (CBN) di sini, Khamis.

Pendapat Natasha turut dikongsi rakan sekolahnya N Dharshana, 15, yang mendapat 7A bahawa seseorang pelajar perlu fokus di dalam kelas kerana input yang dapat diserap ketika di dalam kelas amat membantu untuk mengulang kaji pelajaran di rumah.

"Dalam menghadapi PMR, saya menjalankan persediaan awal bagi memastikan segala perkara yang perlu dibuat tidak tercicir," katanya.

Namun berlainan pula bagi Nor Atikah Md Aris, 15, yang menurutnya teknik pembelajaran seseorang pelajar itu berlainan termasuk belajar di saat akhir.

"Lain orang lain caranya, belajar di saat akhir tidak menjadi masalah kepada saya, selain itu kelas bimbingan yang diadakan di sekolah dan juga kelas tuisyen yang saya hadiri di luar dalam masa yang sama dapat memperkukuhkan lagi ilmu yang diperoleh," kata pelajar CBN itu yang memperoleh 8A.

Bagi pelajar SMK Wangsa Melawati, Azira Zulaikha, 15, keputusan peperiksaan percubaan yang kurang memuaskan dijadikannya sebagai pembakar semangat untuk berusaha lebih keras.

Pelajar itu yang memperoleh 8A berkata: "Saya beranggapan bahawa di mana ada kemahuan, di situ ada jalan yang mana ia terpulang pada diri sendiri sama ada ingin berusaha ataupun tidak.

Rakan sekolahnya Lee Jie Xie, 15, yang memperoleh 8A berkata diri sendiri memainkan peranan yang penting dalam menentukan kejayaan seseorang atau sebaliknya.

"Sebagai contoh, sekiranya kita sediakan jadual belajar tetapi kita tidak ikut dan sekiranya ibu bapa menghantar kita ke kelas tuisyen tetapi kita enggan untuk membuka minat untuk belajar, tidak ada gunanya juga," katanya

Adrian Ong Wei Shun, 15, yang memperoleh 7A dari SMK Seksyen 5, Wangsa Maju berkata petua kecemerlangannya dalam PMR adalah dengan membuat banyak latih tubi.

"Latih tubi di rumah adalah perlu bagi memastikan ingatan kita sentiasa segar dengan input yang diperoleh ketika di dalam kelas, jika ini tidak dibuat kemungkinan apa yang diajar akan hilang begitu sahaja," katanya.

(Sumber: Bernama - 22/11/2011 - 7:13pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment