| 4 comments ]

Penawaran biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tahun ini memberi fokus kepada bidang-bidang kritikal seperti Perubatan, Pergigian, Farmasi, Sains Perubatan Veterinar, Kejuruteraan, Sains dan Teknologi serta bidang Sains Sosial yang diperlukan oleh perkhidmatan awam dan negara.

JPA dalam satu kenyataan berkata Program Penajaan JPA 2010 bagi pelajar cemerlang untuk melanjutkan pelajaran dalam dan luar negara di peringkat ijazah pertama terdiri daripada Program Biasiswa Nasional, Program Ijazah Luar Negara (PILN) dan Program Ijazah Dalam Negara (PIDN).

Iklan tawaran dan maklumat lanjut biasiswa itu akan disiarkan menerusi portal www.jpa.gov.my dan juga akhbar-akhbar utama pelbagai bahasa ataupun boleh menghubungi talian 03-88853412 mulai 10 Mac atau hadir sendiri ke kaunter-kaunter Bahagian Pembangunan Modal Insan, JPA di Lobi, Blok C1, Putrajaya mulai pukul 8 pagi hingga 4 petang.

Syarat kelayakan PILN 2010 pula akan mula dibuka secara dalam talian mulai tarikh keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 diumumkan secara rasmi.

JPA berkata Program Biasiswa Nasional akan diberikan kepada 30 pelajar terbaik lepasan SPM di kalangan yang terbaik untuk melanjutkan pelajaran ke universiti tersohor di dunia berasaskan kepada merit mulai tahun ini.

Katanya Kementerian Pelajaran akan mengenalpasti pelajar paling cemerlang dari kalangan pelajar yang mendapat A dalam semua mata pelajaran peperiksaan SPM untuk ditaja di bawah program tersebut.

Syarat asas untuk Program Biasiswa Nasional adalah ia terbuka untuk calon lepasan SPM 2009 yang memperoleh keputusan A dalam semua mata pelajaran yang diambil dan minimum bilangan mata pelajaran yang dinilai adalah sebanyak sembilan mata pelajaran.

Calon juga perlu melalui proses temuduga dan umur belum mencapai 18 tahun (19 tahun bagi pelajar peralihan) pada 31 Dis 2009 serta calon yang berjaya akan mengikuti kursus persediaan di pusat-pusat pengajian yang ditetapkan oleh JPA.

Program PILN pula menawarkan penajaan kepada pelajar cemerlang lepasan SPM 2009 untuk mengikuti program ijazah pertama di universiti luar negara dan ia menjadi tumpuan banyak pihak sehingga mewujudkan pergantungan harapan yang tinggi terutamanya di kalangan calon dan juga ibu bapa.

Dua bidang paling popular di kalangan calon ialah Kejuruteraan dan Perubatan manakala negara pengajian pilihan oleh majoriti calon/pelajar ialah United Kingdom, Australia dan New Zealand.

Pelajar-pelajar cemerlang yang tidak terpilih disebabkan persaingan sengit di bawah program PILN akan ditawarkan tajaan untuk mengikuti program PIDN sama ada di empat buah universiti penyelidikan di Malaysia iaitu Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Malaya (UM) ataupun di beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan yang lain.

Bagi IPT tempatan, calon ditawarkan ke kampus-kampus cawangan University of Nottingham, Monash University, Swinburne University of Technology dan Curtin University of Technology ataupun Universiti Teknologi Petronas (UTP), Universiti Multimedia Malaysia (MMU), Universiti Tenaga Nasional (Uniten), AIMST University, Universiti Kuala Lumpur (UniKL)-Royal College of Medical Sciences (RCMS), Cyberjaya University College of Medical Sciences (CUCMS), Alliance College of Medical Sciences (ACMS)-UKM dan University College Sedaya International (UCSI).

Pelajar yang berjaya ditawarkan akan ditaja di peringkat matrikulasi/asasi/pra-universiti dan ijazah pertama sekiranya melepasi syarat akademik yang ditetapkan.

JPA berkata penajaan bagi tahun 2010 mengambil kira kecemerlangan akademik, kepelbagaian latar belakang kaum, latar belakang sosio ekonomi calon bagi menentukan penawaran dilaksanakan dengan adil dan saksama.

(Sumber: Bernama - 3/2/2010 - 21:16pm)

Related Posts by Categories



4 comments

syuu... said... @ 12:42 PM

kalo.bidang perguruan or agama..tak bleh ke nk mhon biasiswa jpa?huhu

syuu... said... @ 12:50 PM

saya..........lepasan stam nk mhon biasiswa jpa?bleh x ?p dlm bidang agama o perguruan........?hu

tqajml said... @ 10:03 PM

sya lpasan stam dpt perbankan di uum...
boleh x mhon biasswa jpa???

Unknown said... @ 3:36 PM

saya sedang belajar di IPTA di peringkat ijazah sarjana muda dan baru sahaja selesai sem 1 tahun 1..Bolehkah saya memohon biasiswa jpa menggunakan keputusan sem 1 saya ini..??

Post a Comment