| 0 comments ]

Hanya 10 peratus daripada 48,327 murid yang memperoleh 5A dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini berpeluang melanjutkan pelajaran di sekolah berasrama penuh (SBP).

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, berkata walaupun tempat ditawarkan tidak mencukupi, ia tidak seharusnya menjatuhkan semangat pelajar cemerlang meneruskan pelajaran.

Kekurangan tempat tidak seharusnya menjadi penghalang bagi pelajar mencapai kejayaan. Murid tidak seharusnya sedih atau kecewa jika gagal untuk ke sekolah berasrama penuh.

Ini kerana masih banyak sekolah menengah dengan status cemerlang untuk dipilih, katanya selepas melawat murid mengidap kanser, Mohd Khairuddin Sulaiman yang mendapat keputusan cemerlang dalam UPSR di Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar Baru Uda 2 di sini, semalam.

Dr Wee berkata, keputusan cemerlang dalam akademik boleh diperoleh di mana-mana sekolah asalkan pelajar memiliki keazaman tinggi.
Tidak kira di mana anda berada, asalkan berusaha anda boleh berjaya. Secara realitinya, kementerian tidak dapat memberi semua pelajar cemerlang (UPSR) peluang untuk memasuki sekolah berasrama penuh kerana tempat yang tidak mencukupi, katanya.

Mengenai pencapaian UPSR yang dikeluarkan kelmarin, Dr Wee memuji komitmen dan peranan dimainkan ibu bapa pelajar dalam mendidik anak-anak menjadi punca UPSR tahun ini mencatat prestasi baik.

(Sumber: BHarian - 13/11/10)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment