| 0 comments ]

Seramai 4,201 murid atau 9.99 peratus daripada 42,057 calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di negeri ini tahun ini mencatat prestasi cemerlang gred A dalam semua mata pelajaran yang diambil.

Timbalan Pengarah Pelajaran negeri, Mohd. Idris Ramli berkata, bilangan murid yang mencatatkan keputusan penuh 5A atau 7A kali ini meningkat seramai 264 orang berbanding 3,937 murid pada tahun lepas, iaitu peningkatan sebanyak 1.21 peratus daripada 8.78 peratus.

"Secara keseluruhannya, seramai 26,610 atau 63.27 peratus calon mencapai tahap penguasaan minimum. Ini menunjukkan peningkatan sebanyak 1.5 peratus berbanding 61.77 peratus pada 2009.

"Gred Purata Negeri bagi tahun ini meningkat sebanyak 0.05 daripada 2.36 pada tahun lepas kepada 2.31 pada tahun ini," katanya ketika mengumumkan keputusan UPSR negeri ini di sini hari ini.

Menurut Mohd. Idris, dalam peperiksaan kali ini, sebanyak 701 daripada 842 sekolah kerajaan mencapai peratus menguasai melebihi 40 peratus.

Katanya, antara sekolah dalam bandar yang menunjukkan pencapaian cemerlang ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Convent, SK Raja Perempuan, SK Marian Convent serta SK Cator Avenue di sini dan SK Convent Kota serta SK Perempuan Treacher Methodist di Taiping.

"Bagi kategori luar bandar pula, sekolah yang cemerlang adalah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ladang Getah di Taiping, SK Balun Bidai di Kampung Gajah, SK Haji Ramli di Tanjung Piandang, SK Sungai Batang di Selekoh, SK Matang Gelugur, Matang dan SK Chegar Galah di Sauk," katanya.

Tambah beliau, dari segi prestasi mengikut mata pelajaran pula, peratus murid di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) yang cemerlang dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Pemahaman turun sebanyak 3.66 peratus dan Bahasa Melayu Penulisan sebanyak 0.03 peratus berbanding tahun lepas.

"Di SK pula, peratus kecemerlangan dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Pemahaman meningkat sebanyak 6.49 peratus tetapi Bahasa Melayu Penulisan menurun sebanyak 6.97 peratus.

"Bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris di SK pula, hanya 17.02 peratus murid SK meraih keputusan cemerlang dan sebanyak 20.86 peratus di SJK," katanya.

Dalam pada itu, Mohd. Idris memberitahu, kejayaan yang dicapai itu hasil usaha dan perancangan rapi oleh ibu bapa, murid, guru, pentadbir sekolah, masyarakat serta Kementerian Pelajaran.

Beliau berkata, pelbagai program khas dari Jabatan Pelajaran negeri dan Pejabat Pelajaran daerah telah dilaksanakan bagi meningkatkan kualiti guru serta memberikan motivasi kepada murid.

Antaranya, pemantauan dan penyeliaan bersepadu untuk meningkatkan motivasi kepada guru dan murid, Program Guru Cemerlang dan mengkelaskan prestasi akademik sekolah mengikut warna, katanya.

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment