| 0 comments ]

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengemukakan nama 422 pengarah syarikat kepada Jabatan Imigresen bagi tempoh Januari-Mac 2012 untuk menghalang mereka daripada meninggalkan negara sebelum menjelaskan tunggakan caruman KWSP pekerja masing-masing.

Pengurus Besar Perhubungan Awam KWSP Nik Affendi Jaafar berkata ia membuktikan keazaman KWSP dalam melindungi simpanan persaraan pencarumnya.

"KWSP mengambil tindakan tegas termasuk tindakan levi dan sivil terhadap majikan dan pengarah syarikat yang gagal menunaikan tanggungjawab KWSP mereka," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Bagi tempoh sama, 160 majikan yang tidak mencarum didenda RM155,400 oleh mahkamah mengikut Seksyen 43(2) Akta KWSP 1991.

Kenyataan itu berkata 255 saman sivil dan 892 kes jenayah difailkan di mahkamah terhadap majikan yang tidak membayar caruman bulanan KWSP pekerja mereka.

"Pencarum perlu memainkan peranan dengan kerap menyemak akaun KWSP mereka dan memastikan majikan membayar caruman pada masa yang ditetapkan," kata Nik Affendi.

(Sumber: Bernama - 7/5/2012 - 6:32pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment