| 0 comments ]

Sekolah dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) di seluruh negara berkemungkinan diberi lebih banyak kuasa autonomi bagi membolehkan usaha meningkatkan akedemik yang lebih tepat dilakukan bersesuaian mengikut sekolah masing-masing.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ini merupakan antara langkah kementerian itu untuk menjadikan hala tuju pendidikan di negara ini lebih mantap setanding dengan negara maju.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata autonomi peringkat sekolah dan daerah dinyatakan buat kali pertama bukanlah kerana Kementerian Pelajaran mahu melepaskan tanggungjawab, sebaliknya menyedari wujudnya keadaan yang berbeza antara satu daerah dan daerah lain. Perbezaan itu, katanya bukan sahaja dari segi keluasan kawasan dan saiz tetapi juga isu serta masalah disebabkan eko-sistem yang tidak serupa.

"Jadi ia perlukan satu pendekatan dan cara untuk tangani untuk menentukan sekolah di kawasan itu dapat mencapai tahap kecemerlangan yang kita hendak miliki," katanya ketika berucap pada Majlis Jalinan Mesra Warga Pendidik dan Perasmian Bangunan PPD Muar di Muar, Johor.

Muhyiddin berkata dengan langkah itu, PPD boleh bertanggungjawab dan mengambil langkah penambaikan secepat mungkin sekiranya timbul sebarang masalah di sekolah itu.

Malah, katanya bagi keadaan di sesetengah negeri seperti Sabah dan Sarawak, PPD akan menjadi organisasi yang lebih penting untuk menentukan apa sahaja dasar yang hendak dilaksanakan oleh kerajaan, dapat dilaksanakan dengan sebaik-baiknya.

Katanya jika perkara itu dapat dilaksanakan, maka keadaan di sekolah sama ada dari segi pentadbiran mahupun akademik akan bertambah baik.

(Sumber: Bernama - 4/5/2012 - 8:51pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment