| 0 comments ]

PakTeh dah lama tak bercerita.. hari ini tetiba teringin pula. Kisahnya tentang hal ehwal guru dari cucu saudara PakTeh yang rajin menjenguk selalu.

Pada 16 Mei tahun 2011 lalu, Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu Perdana Menteri Malaysia telah menjanjikan sesuatu dalam Perutusan Khas Sempena Hari Guru. Antara yang menarik ialah seperti berikut:



"Selanjutnya, sebagai membuktikan lagi kesungguhan Kerajaan dalam memartabatkan   profesyen keguruan, Kerajaan bersetuju untuk menaikkan gred jawatan semua Pengetua Sekolah Menengah Gred DG48 ke Gred DG52 yang melibatkan 1,228 jawatan. Manakala, semua Guru Penolong Kanan (GPK) Pentadbiran, Hal Ehwal Akademik dan Kokurikulum Sekolah Menengah Gred DG44 dinaikkan ke Gred DG48 akan melibatkan 6,585 jawatan. Seterusnya, semua GPK Pentadbiran, Hal Ehwal Akademik dan Kokurikulum di sekolah rendah Kluster dinaikkan dari Gred DGA32 ke Gred DGA34 yang melibatkan sejumlah 99 jawatan.

Khabar gembiranya Insyaallah, tarikh kuat kuasa pelaksanaan semua perubahan yang dinyatakan tadi akan bermula pada 1 hb Januari 2012. "
Ironisnya ialah teks ucapan beliau mewujudkan jawatan 'baru' iaitu Guru Penolong Kanan (GPK) Hal Ehwal Akademik. Tiada jawatan itu di sekolah sebenarnya. Realiti dalam pengurusan sekolah ialah hal ehwal akademik sudah termaktub di bawah bidang kuasa tugas GPK Pentadbiran. Yang pasti, GPK Hal Ehwal Murid yang sememangnya wujud di sekolah tidak disebutkan. Mungkin Datuk Seri tersalah baca, tetapi tentunya penulis teks itu yang tersalah.. iaitu seorang yang lain. Namun begitu, isi teks itulah yang dibaca secara langsung semasa Hari Guru 2011, juga terpapar sedemikian juga di akhbar-akhbar utama pada keesokan harinya.

Harap-harap kesalahan "kecil" ini bukanlah kerja Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) sebagai penulisnya, yang diberitakan tidak tahu selok belok pentadbiran sekolah. PTD bukannya Pegawai Perkhidmatan Pendidikan, mereka tiada lesen untuk mengajar. Khabarnya puak ini semakin ramai di Kementerian Pelajaran, dah mula masuk ke JPN serta PPD, juga dah lama menjenguk-jenguk ruang untuk masuk ke sekolah sebagai pentadbir.

"Malam sikit! Pii rah!", kata anak saudara dan cucu saudara PakTeh yang bertandang minggu lalu, waktu kami sembang petang di hujung minggu.

Katanya, dalam satu forum pendidikan melibatkan seluruh pegawai "ter"kanan sekolah bagi sebuah negeri  di Kuala Lumpur beberapa tahun lalu, khabarnya tetamu jemputan seorang pegawai "ter"kanan KPM (Human Resources) boleh sebut dalam ucapannya: "GPK HEM itu kerjanya apa ha? Apa dia buat di sekolah?".

Cucu saudara PakTeh bagitau, "Sah! PTD tu tak pernah masuk universiti.. Kalau dia pernah masuk universiti, dia akan tahu "what a Vice Chancellor of Student Affairs really means".


Itu satu.

Tak apalah, kata cucu saudara PakTeh. Mungkin PTD tu dah tua.. Zaman dia dulu, di sekolah hanya ada seorang Pengetua, dan seorang saja Penolong Kanan. Dia tak tau dah ada tiga (pentadbiran, hal ehwal murid dan kokurikulum) macam sekarang,  Mungkin anak-anak PTD dah sangat dewasa, bekerja.., jadi dia tak perlu lagi jalan dan jenguk ke sekolah ambil tahu apa-apa perkara lagi. Lagipun, PTD biasalah kerja pindah-randah kementerian. Jadi, amat sukarlah baginya mengetahui perkara-perkara kecil tentang subordinates yang "kecik-kecik" di ceruk pekan dan kampung. Ya lah.. sebab dia kan perlu handle perkara yang "super besar-besar" saja. Kan? Hih hi hi.

Ok. Yang kedua..
Selepas perutusan itu.. "khabar gembira" Datuk Seri Najib itu senyap.. sunyi sepi. Mungkin berikutan isu SBPA sejak Disember lalu yang kemudiannya mansuh, diganti pula dengan versi baru SMM bagi kakitangan awam mulai April 2012. Mungkin ini menyebabkan khabar gembira itu tertangguh.

Namun begitu, dengarnya pada hari ini - 11/5/2012 - "khabar gembira" itu terlaksana juga. Khabarnya seluruh Pengetua dan semua Guru-guru Penolong Kanan yang berkenaan satu Malaysia dilantik "backdated" untuk memangku jawatan dengan gred yang dijanjikan bermula tarikh yang dijanjikan. Baguslah.. jadi juga, cuma nampak macam lambat sikit. Sebab Hari Guru berikutnya bagi 2012 adalah minggu depan, hari Rabu. Hih hih hih.

Oh ya.. Hari Guru 2012 nak janji apa pula? Pilihanraya PRU13 kan dah dekat..

Hrm.. semakan data untuk kertas kerja data insentif bagi guru pemegang Sarjana dan PhD dah dibuat baru-baru ini. Mungkin ada insentif tambahan bagi guru-guru berkaitan. NUTP dah banyak tahun mohon sebenarnya, kenaikan 3-5 increments.  Kita tengok sajalah nanti.. kalau PM nak bagi.


Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment