| 0 comments ]

Rang Undang-Undang Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 2012 yang membenarkan mahasiswa terlibat dalam apa juga persatuan, badan atau kumpulan termasuk parti politik ketika di luar kampus, diluluskan di Dewan Negara Khamis.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah ketika menggulung perbahasan berkata selain membuktikan keikhlasan dan keberanian kerajaan, pindaan itu akan menghapuskan 'budaya kebimbangan' di kalangan mahasiswa.

Saifuddin berkata pindaan itu diharap dapat menyuburkan kembali aktiviti berpersatuan di kalangan mahasiswa yang dahulunya terhalang hingga menyebabkan beberapa persatuan yang aktif seperti Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia terkubur.

Selain AUKU, persidangan Dewan Negara meluluskan Rang Undang-undang Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (Pindaan) 2012 dan Rang Undang-undang Institusi Pendidikan Pelajaran (Tatatertib)(Pindaan) 2012.

Turut diluluskan Rang Undang-undang Pasukan Sukarelawan Malaysia 2012, Rang Undang-Undang Jasa Perkasa Persekutuan (Elaun Kenangan) 2012 dan Rang Undang-Undang Pingat Tentera Udara (Elaun Kenangan) 2012.

(Sumber: Bernama - 11/05/2012 - 9:45pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment