| 12 comments ]

Kursus menarik ini melibatkan :

  1. Program Penghantaran Pelajar Cemerlang Ke Universiti Terkemuka Di Luar Negara.
  2. Program Kembar TESL di luar negara.
  3. Program Kembar Bahasa Perancis. (PKBP)
  4. Program Kembar Bahasa Jerman. (PKBJ)
  5. Program Kembar Bahasa Cina dengan Univ. Beijing
  6. Program Perguruan Pendidikan Rendah Pengajian Empat Tahun (PPPRET).
Tarikh tutup: >> 25 Mac, 2008 <<

Jika berminat, rujuk Laman Kementerian Pelajaran untuk makluman lanjut, termasuk permohonan online.

Related Posts by Categories



12 comments

Dalilah Ali said... @ 11:37 AM

salam,sini nak tnye 1 soalan...bila result temuduga ntk twran kursus prguruan akan diumumkan?

Al-Manar said... @ 10:19 PM

Saya ternampak blog ini dan terasa ingin hendak melayarinya. Saya hairan apa tujuan Pak Teh masukkan pelbagai maklumat dalam blog ini - tentang peperiksaan, kemasokan universiti dan sebagainya. Saya percaya Pak Teh suka menulis dan mempunyai ruang masa untuk menulis. Tahniah. I wish I had the time and the skill

Anonymous said... @ 10:33 AM

Salam, Tuan blog, link yg tuan bg tu berkata;

Directory Listing Denied
This Virtual Directory does not allow contents to be listed.

PakTeh said... @ 6:17 PM

@Dila - biasanya dipapar di laman web kementerian.
@Al-Manar: terimakasih atas teguran. masalahnya, sebab saya suka begitu.

@Samurai: ya, dah lepas due-date.

kamikaze said... @ 7:00 PM

hai....

saya baru lepasan spm 2008.Macam mane saya nak apply diploma saya dlm bidang perguruan...
minta tolong balas ye....

Mr Zakwan Johan said... @ 6:45 AM

kamikaze - diploma pendidikan untuk lepasan spm sudah lama tidak dikeluarkan. Program untuk lepasan spm ialah program ijazah. Permohonan masih belum dikeluarkan. Kebiasaanya pertengahan atau hujung bulan 3.

PakTeh said... @ 5:50 PM

@kamikaze: diploma pendidikan (Dip. Ed) setakat ini untuk lepasan ijazah sarjana muda. lepasan spm yg berminat jadi guru boleh apply kursus perguruan lepasan spm - sesi julai yg terdekat. iklan belum keluar setakat ini.

@Zakwan Johan: ya, betul. terima kasih tolong jawab lebih awal :)

Adi Noramin Bin Mohd Resat said... @ 9:44 AM

Assalamualaikum Pak Teh...
Saya mempunyai Diploma dalam bidang Makanan dan ingin menjadi seorang guru di sekolah kerajaan. Bagaimana dan apakah saluran yang mesti saya pohon?
Pandangan Pak Teh amat saya hargai...
jikalau tak keberatan Pak Teh balas ke emel saya.
adinoramin@gmail.com

Assalamualaikum

PakTeh said... @ 9:55 PM

@Adi Noramin: wa'alaikumussalam wbt.

KPM telah lama tidak menawarkan kursus perguruan lepasan diloma (KPLD). setakat 2009 ini, cuma 3 cara:
1. Kursus Perguruan Lepasan SPM (KPLSM)
2. Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI)
3. Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI)

saya cadangkan adi teruskan sambung pengajian ke peringkat ijazah. belajarlah secemerlang mungkin. selepas itu, boleh memohon bagi KPLI dan DPLI. biasanya ada 2 ambilan: januari & julai.

bidang makanan ada kaitan dengan subjek:
a. kemahiran hidup bersepadu (KHB) - T1-T3
b. ekonomi rumah tangga (ERT) - T4-T5
c. mata pelajaran vokasional (MPV) - T4-T5

[ contoh subjek MPV yg sesuai ialah (a) katering dan penyajian (b) pemprosesan makanan ]

* pastikan ijazah dipohon adalah berkaitan dengan keperluan kurikulum di sekolah, jika memang berminat jadi guru.

semoga membantu.

Nur Amira said... @ 1:00 PM

assalamualaikum Pak Teh..
saya nak tanya macam mana nak mohon program berkembar tesl dengan universiti luar negara bagi lepasan spm 2008..tolong ye..

Unknown said... @ 6:36 PM

assalamualaikum......
sy mndpat a2 dlm p.akaun dlm spm bru2 ni.....
di tepi gred tersebut ade num 3......
sy juga mndpat a2 dalam english...
di tepi gred tersebut ade 4b......
adakah sy layak mndapat sijil lcci dan jika ya, bagaimana sy hndak mohon?
harap pak teh boleh bantu........

Kenny said... @ 2:36 PM

hi. saya nak tanya bila keputusan temuduga untuk program penghantaran pelajar cemerlang ke luar negara 2009 keluar?

Post a Comment