| 2 comments ]

Akhirnya termaktublah sudah. BN kembali memerintah, tetapi kali ini dengan kemenangan majoriti mudah. Bukan lagi majoriti 2/3 seperti tahun 2004, yang melihat BN menang besar 92% kerusi. Laman web SPR terkini menunjukkan BN hanya menang 140, kurang 8 kerusi untuk kemenangan 2/3 iaitu kadar 63% - jatuh 29% berbanding 4 tahun lalu.

Apakah bezanya simple majority dengan two third majority? Untuk memerintah, cukup dengan dapat 112 kerusi parlimen dari 222 keseluruhan. Parti yang dapat lebih 50% kerusi parlimen dah menang dan boleh tubuh kerajaan. Itu simple majority. Beza dengan 2/3 majority adalah ianya mesti dapat 148 kerusi (66.6%). Istimewanya: ada advantage di Dewan Rakyat kelak. Ianya apabila sesuatu rang undang-undang, usul atau bantahan yang memerlukan keputusan ahli dewan. Percanggahan pendapat memerlukan undi pemutus. Undi pemutus memerlukan keputusan majoriti 2/3 dari ahli majlis dewan. Itulah untungnya jika parti pemerintah dapat 2/3. Sebab parti pembangkang yang tak sampai 1/3 tak dapat mengubah sebarang keputusan yang tentunya telah disokong sebulat suara (2/3) oleh ahli dewan dari parti pemerintah.

Berbalik kepada kemenangan BN dalam PRU 13 ini, ianya kelihatan sama. BN akan membentuk kerajaan. Tetapi kali ini sebenarnya sama sekali tidak sama seperti sebelumnya. BN tak lagi dapat 2/3. Lebih teruk, ramai geng2 menteri & timbalan serta tokoh2 parti komponen (UMNO, MIC, MCA, Gerakan dan PPP) tersungkur. Bukan mudah untuk membentuk satu barisan kabinet baru yang mantap. Dan yang paling sukar, untuk dapat keputusan majoriti 2/3 kelak bila Parlimen mula bersidang. Tiap menteri kena ready jawab soalan bertubi2 dari pihak pembangkang. Tiada alasan empowerment pada Timbalan atau SU Kementerian. Tiada alasan untuk selindung2 dan sorok2. Isu akauntabiliti dan integriti tentunya akan jadi isu panas.
Awak Menteri.. Awak Jawab! Awak yang bertanggungjawab!

Related Posts by Categories



2 comments

Pak Ngah: said... @ 8:38 AM

:: salam...

:: " Saya sudah kalah... macamana mau jawab... " kata YB Menteri yang berkenaan...

:: sekali air bah... sekali pantai berubah... kata peribahasa/perumpamaan lama...

PakTeh said... @ 6:11 PM

@PakNgah: salam. ya.. "sekali pilihanraya tiba, sekali jalanraya dibaiki semula" <-- bidalan juga.

Post a Comment