| 0 comments ]

Kementerian Pelajaran telah mengarahkan semua pengetua dan guru besar supaya meningkatkan langkah keselamatan di sekolah masing-masing berikutan kejadian melontar bom petrol ke atas pondok pengawal Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Convent di Taiping, Ahad.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata mereka diperingatkan agar mematuhi Surat Pekeliling Iktisas Bilangan 4/2002 Perlaksanaan Program Sekolah Selamat sebagai garis panduan dalam menangani perkara yang berkaitan dengan keselamatan sekolah dan murid-murid.

"Arahan juga diberi kepada pihak pengawal keselamatan sekolah supaya mengambil tindakan kawalan yang lebih di kawasan masing-masing. Mereka hendaklah menghubungi polis dengan segera sekiranya didapati ada apa-apa yang mencurigakan," katanya kepada pemberita selepas melawat SMK Convent tersebut Isnin.

Beliau berkata keselamatan di SMK Convent serta sekolah lain di seluruh negara adalah selamat serta terjamin dan para pelajar, ibu bapa serta guru tidak perlu bimbang berhubung kejadian itu.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir pula mengingatkan semua ahli politik agar tidak keterlaluan dengan memainkan isu serangan ke atas beberapa gereja sebelum ini untuk menagih simpati atau pun kepentingan politik mereka.

Beliau melawat Gereja Katolik St. Louis yang terletak bersebelahan SMK Convent Taiping itu, yang dipercayai turut menjadi sasaran serangan tersebut.

Gereja All Saints di Jalan Taming Sari di sini turut dilemparkan dengan bom petrol Ahad, 10 Jan.

(Sumber: Bernama - 11/1/2010 - 15:19pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment