| 0 comments ]

Pos Malaysia Bhd Isnin melancarkan Pos-Automated-Machine (PAM) atau Mesin Automatik Pos, dan Pos-On-Wheel (POW) atau Pejabat Pos Bergerak.

PAM kini boleh didapati di Pejabat Pos Besar Kuala Lumpur manakala POW akan bergerak di lokasi-lokasi terpilih di Kuala Lumpur.

Pada asasnya, PAM merupakan terminal layan diri yang serupa dengan mesin ATM bank tetapi yang pertama seumpamanya yang disepadukan dengan perkhidmatan pos.

"Kedua-dua perkhidmatan ini akan diperluaskan ke seluruh negara secara berperingkat," kata Pos Malaysia dalam satu kenyataan.

"Dalam tempoh 'suai kenal' ini, masa beroperasi bagi PAM ialah dari pukul 6.00 pagi hingga 11.30 malam. Lama kelamaan perkhidmatan ini akan disediakan 24 jam sehari dan tujuh hari seminggu.

"Kami merancang untuk mengadakan 30 unit PAM lagi dalam tahun 2010," kata syarikat itu.

POW menawarkan perkhidmatan yang serupa dengan pejabat pos biasa dan kini boleh mengendalikan transaksi online dengan menggunakan hubungan satelit.

"Kami bercadang mengadakan menambah tujuh unit POW dalam tahun 2010," jelas kenyataan itu.

Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Pos Malaysia, Datuk Syed Faisal Albar, berkata dalam kenyataan itu: "POW akan membolehkan kita memberikan perkhidmatan kepada lebih ramai pelanggan (unit bergerak boleh pergi ke beberapa tempat dalam sehari), manakala PAM memberikan lebih kemudahan kerana perkhidmatan itu boleh didapati selepas waktu pejabat".

(Sumber: Bernama - 18/1/2010 - 21:03pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment