| 1 comments ]

Kementerian Pelajaran akan menambah semula peruntukan makanan bagi sekolah berasrama kepada 240 hari setahun dalam tempoh terdekat selepas mengambil kira kesukaran ibu bapa menyediakan perbelanjaan tambahan anak mereka pulang ke rumah setiap minggu berikutan asrama tidak menyediakan makanan setiap Sabtu dan Ahad.

Timbalan Menterinya, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata kementerian turut mengambil kira pelajar daripada keluarga miskin yang tidak mampu membayar tambang pergi dan balik ke rumah setiap minggu atau menyediakan duit tambahan membeli makanan.

Beliau berkata, aspek keselamatan pelajar yang terpaksa pulang setiap hujung minggu turut diberi pertimbangan kerana mereka biasanya bersendirian, termasuk ke kawasan pedalaman.

"Sehubungan itu, kementerian akan .menambah semula peruntukan makanan bagi sekolah berasrama kepada 240 hari berbanding 200 hari setahun yang ditetapkan sebelum ini

"Pada masa sama, kementerian akan meneruskan peruntukan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) untuk membantu murid dalam kelompok Ketua Isirumah Miskin Tegar (KIRMT)," katanya di Jeti Karakit di sini, semalam.

Mengikut Pekeliling Kementerian Pelajaran tahun lalu, berlaku pengurangan peruntukan makanan daripada 250 hari kepada 200 hari bagi sekolah berasrama dan 250 hari bagi sekolah pendidikan khas berasrama berbanding 270 hari sebelumnya.

Peraturan itu turut merangkumi ibu bapa atau penjaga berpendapatan RM5,000 ke atas yang perlu membayar RM3 sehari, manakala berpendapatan bawah RM4,999 pula RM1 sehari.

Arahan itu membabitkan asrama di sekolah harian, sekolah berasrama penuh (SBP), sekolah teknik dan vokasional, sekolah sukan dan seni.

Terdahulu, Mohd Puad melawat tiga sekolah rendah dan sebuah sekolah menengah di Pulau Banggi iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Karakit, SK Batu Layar, SK Look Tohok dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Banggi.

Tiga lagi sekolah di daerah pedalaman di utara Sabah turut dilawati beliau iaitu SMK Kanibongan dan SK Kanibongan, Pitas yang bekongsi bangunan dan SMK Tandek, Kota Marudu.

(Sumber: BHarian Online - 14/1/2010)


Berkaitan:

  1. Pindaan Kepada Bayaran Makanan Asrama Sekolah
  2. Isu Murid Asrama Sesi 2010 - Kena Balik Kampung Setiap Minggu ? Tiada Makanan Sabtu Ahad?

Syukurlah.. 4 perenggan pertama tulisan Berita Harian itu, dah menjawab beberapa isu dalam artikel ke-2 di atas. Ibubapa yang ada anak di asrama rasanya dah boleh tarik nafas lega sedikit.

Berikut adalah Surat Siaran dari Bahagian Kewangan, KPM bertarikh 8 Januari, 2010 bertajuk Pelaksanaan Bantuan Makanan Asrama (BMA) Kementerian Pelajaran Malaysia 2010 (klik untuk baca).

Related Posts by Categories



1 comments

Haslinda Ibrahim said... @ 12:20 AM

saya pun turut rasa bersyukur dgn apa yg telah di bentangkan. sekurang-kurangnya ibu bapa akan rasa lebih selesa dan yakin yang anak-anak mereka yang berada di asrama terjamin & terjaga makan minum mereka...

Post a Comment