| 6 comments ]

KOTA BAHARU, 5 Feb (Bernama) -- Universiti Sains Malaysia (USM) hari ini mengumumkan penemuan baru khasiat madu lebah yang didapati boleh mempercepatkan penyembuhan luka dan mengurangkan rasa sakit. "Ini adalah penemuan awal dalam kajian oleh pensyarah USM terhadap khasiat madu lebah, khususnya Madu Tualang, setakat ini," kata Dekan Fakulti Patologis dan Pendidikan Perubahan USM Prof Nor Hayati Othman.

Beliau berkata USM dengan kerjasama Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) membuat 20 kajian terhadap Madu Tualang sehingga ini dan mendapati ia memberikan kesan positif kepada tubuh manusia. Antara kelebihannya termasuk berupaya melewatkan menopaus di kalangan wanita berusia, merawat penyakit diabetis, menguatkan tulang dan meningkatkan hormon di dalam badan wanita.

Maka bertambah lagi senarai khasiat tinggi madu lebah yang sering dikaitkan sebagai penawar kepada pelbagai penyakit.

Maka kajian ini
menjadi satu lagi penjelasan saintifik kepada ayat Surah An-Nahl (69).


Lepas ni, kalau luka - mai kita pakat2 cepat lumur madu lebah. Kita tengok kesannya..

Related Posts by Categories



6 comments

Pak Ngah: said... @ 5:58 AM

:: salam... hal2 madu ni ramai orang kata baik khasiatnya... cuma MADU yang satu tu je... ada orang yang tak berapa gemar... walaupun sebahagiannya... gemar...

PakTeh said... @ 7:59 AM

salam PakNgah. Ho ho ho. madu tu species jenis lain. madu tualang rasanya manis, madu mudalang - orang kata rasanya pahit sikit ya? :D

mama ranggie said... @ 10:10 AM

madu banyak jenis ya pak teh...

tp kalo bermadu,mintak maaflah...

seram!!!

Cikgu Hakim said... @ 10:45 AM

akim ada info fasal madu nie, nanti akim letak dalm entry blog akim. bab madu mudalang, takdak dlm kleksi akim lagi :P

PakTeh said... @ 11:06 PM

mama ranggie: macam2 cerita pasal madu ni. cerita seram tak pernah dengar lagi. tapi cerita komedi memang ada - macam "Madu Tiga" P.Ramlee tu. seronok jugak tengok.. hehe. maap no.. saja teringat citer tu. :)

PakTeh said... @ 11:08 PM

Cikgu Akim: madu mudalang tu species baru jumpak. belum direkod dalam kamus DBP lagi, dan belum dipaten. :D

Post a Comment