| 0 comments ]

Amanah Saham Nasional Bhd (ASNB) hari ini mengumumkan agihan pendapatan 7 sen seunit dan bonus 1.75 sen seunit untuk Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2008.

Tahun lalu, ASNB yang juga anak syarikat milik penuh Permodalan Nasional Bhd (PNB), memberikan agihan pendapatan sebanyak 8 sen dan bonus 1 sen (berjumlah 9 sen).

Pengerusi PNB, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid, berkata pembayaran itu akan diagihkan kepada 6.56 juta pemegang saham yang melanggan 62 bilion unit ASB. Pengagihan pendapatan ASB membabitkan peruntukan RM4.22 bilion manakala pembayaran bonus pula ASN menyediakan peruntukan RM678.03 juta.

Pengiraan agihan pendapatan berdasarkan kepada baki minimum bulanan purata yang dipegang sepanjang tahun kewangan ASB berakhir pada 31 Disember tahun ini manakala pengiraan bonus pula berdasarkan baki minimum bulanan purata yang dipegang sejak 10 tahun lalu, bermula dari 1999 hingga 2008.

"Pendapatan agihan dan bonus itu akan dikreditkan secara automatik ke dalam buku pelaburan ASB masing-masing," katanya pada sidang media ketika mengumumkan pengagihan pendapatan ASB di sini.

(Sumber: BHarian Online)
Siapa ada ASB, kalau boleh elakkanlah keluar wang sehingga masuk Januari. Baki minimum untuk Disember 2008 ada dividen tu.. (walaupun nilainya turun berbanding tahun lalu).

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment