| 25 comments ]

Semakan tawaran kemasukan ke Sekolah Menengah Teknik (SMT) boleh diketahui keputusan secara online mulai 10 Februari, 2009. Ini diikuti oleh pendaftaran kemasukan pelajar baru serentak di semua SMT pada 23 Februari, 2009.
 
Ini diumumkan oleh Pengarah Bahagian Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Kementerian Pelajaran, Datuk Yusoff Harun semalam.

Seramai 32,200 lulusan PMR 2008 akan ditawarkan memasuki Tingkatan Empat di 88 buah SMT seluruh negara untuk sesi pengajian 2009-2010. Dari jumlah itu, 12,210 tempat dalam aliran teknik, vokasional (15,330) dan kemahiran (4,660). Dari segi kursus ditawarkan, terdapat 8 kursus dalam aliran teknikal, 17 (vokasional) dan 18 (kemahiran).

Setakat ini, lebih 176,000 permohonan diterima sejak tawaran kemasukan diiklankan pada 18 Oktober lalu. Dijangka ianya akan terus meningkat menjelang tarikh tutup permohonan pada 15 Januari depan, terutama setelah PMR diumumkan. Calon berjaya akan memasuki 60 SMT yang menjalankan kursus dalam tiga aliran itu, di samping 28 SMT lain yang hanya menyediakan kurus aliran vokasional serta kemahiran.

Semakan kelak boleh dibuat pada laman Aplikasi Permohonan Dalam Talian Ke Sekolah Teknik di Kementerian Pelajaran Malaysia, laman yang sama dengan permohonan yang dibuat sebelum ini.

Kini, semakin ramai pelajar berminat memasuki SMT yang bukan sahaja membuka peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, tetapi juga menyediakan mereka memasuki pasaran kerja. Semoga berjaya.

Related Posts by Categories



25 comments

Zakhuan said... @ 5:27 PM

Saya telah dapat masuk ke sbp, namun saya lebih berminat untuk belajar aliran teknikal seperti yang ditawarkan di SM Teknik, persoalannya adakah saya layak untuk memasuki sekolah Menengah Teknik berkenaan kerana saya telah diterima masuk ke SM Sains Seremban

Zakhuan said... @ 5:29 PM

Saya telah diterima masuk ke sbp, namun saya lebih berminat untuk belajar aliran teknikal sebagaimana yang ditawarkan di SM Teknik. Persoalannya,dapatkah saya memasuki sekolah menengah teknik berkenaan kerana saya telah diterima untuk belajar di sm sains Seremban.

caramel said... @ 6:57 AM

tahniah! my only input would be tat SMS Seremban is constantly tops when SPM results are concerned. You are very2 lucky.

umie said... @ 1:11 PM

Betul tu Zakhuan. Saser (Sains Seremban) mmg one of the top school in Malaysia and infact for SPM2007, its second after MRSM Langkawi. Mmg Zakhuan bertuah. Cuba check dengan Saser matapelajaran yg ada di sana. Mungkin ada yg Zakhuan berminat jadi tak payah lah ke Sekolah Teknik. Syanag lepaskan peluang ke SASER.

khairulamer said... @ 12:13 PM

saye cadangkan supaya zakhuan mengambil peluang utk ke sains seremban...antara sekolah top sekarang...rasenye kat sana ade sains tulen..x pasti ade teknikal atau tidak...tp kalau ambil boi,lepas spm boleh masuk pelbagai cabang lagi

Tomey GurlzZ said... @ 3:25 PM

SAYA TELAH DAPAT MEMASUKI SMK TEKNIK DI LANGKAWI..TETAPI SEKOLAH TERSEBUT TERLALU JAUH..JADI SAYA BERCADANG UNTUK BERTUKAR KE SMK TEKNIK MELAKA..ADAKAH BOLEH??

aim@nzack said... @ 4:54 PM

askum..sye nk mntk pendapat org ramai..
sye telah terima twrn ke smt kl..
patut atau tidak saya pergi ke sana??

Siti Zakiah said... @ 4:57 PM

Saya rasa tomey gurlzZ dapat tukar ke SMK Teknik Melaka tapi tomey kena pilih jurusan yang sama la....

abg_khair said... @ 6:43 PM

Tomey GurlzZ: Buat rayuan terus ke SMT berkenaan bermula pada 26 Feb, dengan syarat jangan daftar di SMT Langkawi - kena tunggu jawapan rayuan tetapi pastikan result dan aliran mesti bersesuaian.


aim@nzack: Elok terima tawaran SMTKL tu sebab tahun lepas SMT tu kedua terbaik di Malaysia selepas SMT Tuanku Jaafar.

farzana said... @ 9:07 PM

salaam.
saya telah dapat memasuki smk teknik pengkalan chepa..adakah smk teknik pengkalan chepa itu bagus..?
disudi membalas...
trimas...

arief said... @ 8:20 PM

sye dapat msuk smk teknik alor setar, kedah...
sekolah 2 bgus kew??
diharap bls cepat...
klu nk contact sye lagi senang...014-2640688(arif)...

arief said... @ 8:21 PM

sye dapat msuk smk teknik alor setar,kedah...
sekolah 2 bgus x?
contact sye [ arief - 014-2640688 ]

Nash said... @ 4:39 PM

Aslmkum. Sy tlh mndptt twrn untk m'lnjutkan pljrn ke SMT Kuala Lumpur. Kini, b'dsrkn kptusn PMR, sy d'srap msuk ke kls jrusn sains tulen d skolh hrian bse. Sy b'mint mnjdi dktor, ttpi pd mse yg sme sy ingin m'cbe brde dlm jrusn kjrutraan awm. Jd, sy b'cdg untk mnrima twrn t'sbut dan mngmbil sbjek Biologi di luar kwsn skolh. Apkh btul tindkn sy ini?

Farzana said... @ 7:15 PM

Nash, tindakan awak ni mmg menyusahkan diri sendiri..knp x mintax je kat mane2 smt yg ade subjek biologi?sy cadangkan awk buat rayuan utk tukar smt yg ade menawarkan subjek biologi..cthnye kt smt sepang ke..coz susah la nk blaja kat luar, bukan ade exam pon tiap2 bulan..buat susahkan diri je..pas2 klu spm awk rse x leh bwk bio n awk nk drop bio,kan rugi je mse awk penat2 blaja kat luar..

Amir_Mr.LoLzzz said... @ 9:12 AM

as'kum,,sye dpt tawaran ke smt langkawi,,
ta p jauh sangat,,korang sume rse,,bguz x klu
sye trima twaran trsbut,,,
sla bri pndpt korang dlm myspace syer,,
lp_linkin_park93@yahoo.com
Mr.LoLzzz

Amir_Mr.LoLzzz said... @ 9:15 AM

as'kum,,
korang sume,
apa pndpat korang klu syer trima twaran dri,,
smt langkawi,,
ta p smt 2 jauh sngt,,,
plzzz,,
bri pndpt korang dlm syer pnya myspace,,
lp_linkin_park93@yahoo.com
Mr.LoLzzz

aleya_smart19 said... @ 3:52 PM

to farzana,
btol ke smt sepang 2 ada biology??

plizz...
blas..

Amir Sabrin Mohammad Ali said... @ 2:26 PM

ada,kat smt sepang amik aliran sci tulen

Nash said... @ 2:58 PM

Thnx a lot Farzana.. :)

aleya_smart19 said... @ 6:53 PM

mknenye kalu dpat aliran KEJURUTERAAN MEKANIKAL, x ley blajo bio ar??

rse2 nk gi dok smt sepang?/
sek lma blajo bio..

Siti Syazuani Samion said... @ 2:02 AM

kat teknik sepang ada aliran teknikal aje...
kos kejuruteraan awam, mekanikal, elektrik, perdagangan, pertanian, pengajian pakaian dan pengajian makanan shj...

yg blaja bio just kos pertanian, pakaian dan makanan shj..

soul_of_ps2 said... @ 9:47 PM

aku apply tekink port dickson & sg petani . bila result kuar ar ? adoi ~~ lambat ar . x saba aku

Habbo Admin said... @ 10:25 PM

aku dapat tawaran ke teknik kuala lumpur, dalam bidang kejuruteraan mekanikal. tapi, keputusan mrsm belum keluar. boleh tak aku masuk sekolah teknik dulu, bile keluar keputusan mrsm aku masuk mrsm pulak kalau dapat? boleh x buat mcamtu? - MINTA PERHATIAN

addina said... @ 5:47 PM

Teknik jb elok tak? coz aku ambk kejuruteraan awam..tapi aku dapat sbp.. nak g mana satu? teknik ke sbp? tolooonglaa....

HaniDarla said... @ 11:04 PM

teknik kuala lumpur bagus lah , saya dari jurusan kujuruteraan mekanikal 2010/2011 . bagus lah :)

Post a Comment