| 3 comments ]

Hanya 180 pelajar yang mendapat 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dari seluruh negara akan dipilih menyertai Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Ulul Albab, Kota Putera, Besut yang akan dibuka tahun depan.

Pengerusi Mara, Datuk Seri Idris Jusoh berkata sebagai sebuah MRSM yang pertama melaksanakan konsep belajar secara penggunaan kemahiran berfikir, MRSM itu hanya akan memilih pelajar yang benar-benar cerdas dan berkemahiran dalam Al-Quran.

Menurut beliau, hanya pelajar yang mempunyai kemahiran dan bakat yang baik dalam kepimpinan dan agama di samping mempunyai daya kreativiti serta inisiatif yang tinggi akan dipilih memasuki Tingkatan Satu MRSM ini mulai tahun depan.

Sesi pemilihan dan temuduga telah diadakan bagi 800 pelajar minggu lepas sebelum senarai pelajar yang terpilih diumumkan tidak lama lagi.

Beliau berkata MRSM akan bekerjasama dengan sekolah Imtiaz di Terengganu bagi menjayakan konsep Ulul Albab yang kini telah dilaksanakan di tiga buah sekolah Imtiaz di Terengganu.

Katanya, pelajar yang terpilih menyertai MRSM Ulul Albab itu nanti akan didedahkan dengan kemahiran membaca dan menghafaz Al-Quran dalam Tingkatan Satu bagi membolehkan mereka menghafaz 30 juzuk Al-Quran apabila masuk Tingkatan Tiga, dengan bantuan tenaga hafiz Al-Quran dari Sekolah Menengah Imtiaz.

Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Saifuddin Abdullah dijangka melancarkan pembukaan konsep MRSM Ulul Albab, Kota Putera pada 19 Jan depan, katanya.

(Sumber: Bernama)

Related Posts by Categories



3 comments

Iena said... @ 10:56 PM

ermm..
my cousin one of the lucky student..

19hb ni daftar masuk..

PakTeh said... @ 7:15 AM

tahniah. mmg susah nak dapat tempat di situ. semoga beliau menggunakan semua peluang dan kemudahan sebaik-baiknya, dan terus berjaya.

Amir Sabrin Mohammad Ali said... @ 10:11 PM

ia satu dlm seribu.

Post a Comment