| 0 comments ]

Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebenar Malaysia dijangka susut sebanyak 4.4 peratus tahun ini sebelum pulih kepada 2.2 peratus tahun depan dan 5.3 peratus pada 2011, demikian menurut Bank Dunia dalam laporannya mengenai kedudukan ekonomi global.

Menerusi laporan "Kewangan Pembangunan Global 2009: Merencanakan Pemulihan Global", Bank Dunia menyebut penguncupan 4.4 itu adalah hasil daripada pergantungan tinggi eksport barangan elektronik, minyak dan minyak sawit mentah, yang kesemuanya turun ketara, selain pasaran domestik yang secara relatifnya kecil.

Bank itu berkata di Thailand, kejatuhan dalam eksport akibat ketidaktentuan politik, menyebabkan keluaran menyuncup sebanyak 3.2 peratus, berikutan perkembangan paling perlahan dalam membangunkan Asia Timur pada 2008. Ia dijangka mencatat pertumbuhan 2.2 peratus pada 2010 dan 3.1 peratus pada 2011.

Ia berkata di kedua-dua negara, yang merupakan antara negara yang berpendapatan sederhana di rantau ini, keluaran diunjur menyusut pada 2009 ekoran kejatuhan dalam eksport dan pelaburan.

Indonesia dan Vietnam diunjur mencatat 3.5 peratus pertumbuhan pada 2009 dan 5.0 peratus tahun depan, manakala Filipina bakal menyaksikan penurunan 0.5 peratus tahun ini, sebelum meningkat kepada 2.4 peratus pada tahun berikutnya.

Bank itu berkata hasil daripada kedudukan China, pertumbuhan dalam membangunkan Asia Timur dan Pasifik akan menjadi rantau itu antara yang paling cepat berkembang berbanding kebanyakan negara lain tahun ini, pada anggaran lima peratus.

China dijangkakan berkembang paling pantas berbanding kebanyakan negara lain tahun ini pada anggaran 9.3 peratus, namun dijangka suust kepada 8.3 peratus tahun depan.

Ia berkata kecuali China, KDNK di rantau ini dijangkakan susut sebanyak 0.2 peratus pada 2009, angka paling rendah sejak krisis pada lewat 1990-an.

Menurut laporan itu, dalam keadaan ekonomi dunia mengalami kemelesetan dan pasaran kewangan global yang goyah, kemasukan modal bersih swasta ke negara membangun susut kepada AS$707 bilion pada 2008, kejatuhan ketara berbanding waktu puncak sebanyak AS$1.2 trilion (AS$1=RM3.50) pada 2007.

Aliran modal antarabangsa diunjur terus menurun pada 2009, kepada AS$363 bilion, katanya.

Laporan itu memberi ingatan bahawa dunia kini memasuki era pertumbuhan yang lebih perlahan yang memerlukan pemerhatian yang lebih berkesan dan ketat dalam sistem kewangan selain pertumbuhan global dijangka negatif, dengan jangkaan penguncupan 2.9 peratus pada 2009, sebelum pulih kepada dua peratus pada 2010 dan 3.2 peratus pada 2011.

"Perlunya penstrukturan semula sistem perbankan, lengkap dengan had untuk meluaskan dasar di negara berendapatan tinggi, dapat mengelak pemulihan global daripada menguncup," kata Justin Lin, Ketua Ekonomi dan Naib Presiden Kanan Pembangunan Ekonomi Bank Dunia.

Beliau berkata negara membangun boleh menjadi pemacu utama dalam pemulihan, dengan andaian pelaburan domestik pulih dengan sokongan antarabangsa, termasuk memulihkan aliran kredit antabangsa.

Hans Timmer, Pengarah Kumpulan Prospek bank itu pula berkata bagi mengelak gelombang ketidakstabilan kali kedua, dasar perlu bertumpu terhadap pemulihan sektor kewangan dan menyokong negara-negara paling miskin.

(Sumber: Bernama - 15/06/2009 - 16:30pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment