| 0 comments ]

Kementerian Belia dan Sukan menyediakan peruntukan sebanyak RM10.9 juta bagi melaksanakan program Rakan Muda Sekolah, kata Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim.

Peruntukan itu akan disalurkan kepada 2,181 buah sekolah di seluruh negara di mana setiap sekolah akan menerima RM5,000 untuk menjayakan program tersebut, katanya kepada pemberita selepas melancarkan program Rakan Muda peringkat Wilayah Persekutuan di sKuaal Lumpur hari ini.

Razali berkata pihak kementerian mensasarkan seramai 200 orang pelajar yang berumur antara 15 hingga 17 tahun akan menyertai program itu di setiap sekolah. Program Rakan Muda Sekolah mula diperkenalkan sejak 11 Jan tahun ini.

"Program Rakan Muda mestilah berlandaskan kepada lapan prinsip gaya hidup, tetapi di peringkat sekolah kita hanya menekankan kepada empat prinsip sahaja. Antara empat gaya hidup yang kita tekankan di setiap sekolah adalah inovasi, kecergasan, masyarakat dan pecinta alam," katanya.

Razali berkata program itu dijalankan di luar waktu persekolahan formal bagi memudahkan pelajar mengikuti aktiviti-aktiviti yang dijalankan.

(Sumber: Bernama - 22/06/2009 - 6:00pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment