| 0 comments ]

Sehingga kini, seramai 663 pelajar cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di seluruh negara ditawar biasiswa Permodalan Nasional Berhad (PNB) untuk pengajian dalam dan luar negara.

Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan PNB Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata mereka terdiri daripada 193 pengajian di luar negara dan 470 untuk pengajian dalam negara.

"Daripada jumlah itu, seramai 100 pemegang luar negara dan 119 pelajar dalam negara telah menamatkan pengajian masing-masing," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Pasir Puteh, Ahad.

Katanya seramai 93 pelajar luar negara dan 351 pelajar dalam negara sedang meneruskan pengajian termasuk di universiti ternama seluruh dunia antaranya Cambridge, Oxford, London School of Economic, Imperial College of Science dan pelbagai institusi pengajian tinggi tanah air.

Beliau berkata di samping itu PNB juga menggalakkan pelajar sekolah menyertai pelaburan bijak untuk mendekatkan mereka dengan dunia pelaburan dan sehingga kini sebanyak 104 sekolah di seluruh negara menyertainya.

Katanya kegagalan mendidik generasi muda dengan baik akan menyebabkan negara bukan sahaja terlepas peluang untuk mempunyai warga kerja berharga pada masa depan tetapi juga akan menimbulkan masalah sosial yang boleh menggugat kestabilan masyarakat.

(Sumber: Bernama - 31/05/2009 - 13:35pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment