| 0 comments ]

Kerajaan hari ini bersetuju untuk mewajibkan majikan yang mempunyai pembantu rumah warga asing memberi cuti sehari dalam seminggu kepada pembantu rumah mereka, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam.

Beliau berkata perkara itu akan termaktub di dalam kontrak pekerjaan yang akan ditandatangani di antara majikan, pekerja dan agensi yang membawa masuk pekerja asing itu.

"Kementerian akan mewajibkan semua pembantu rumah mempunyai kontrak pekerjaan (yang menyatakan) perkara berkenaan gaji, nama majikan, tempat mereka bekerja serta mewajibkan mereka diberi satu hari cuti," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan kesatuan pekerja dan badan bukan kerajaan (NGO) mengenai isu pekerja asing di Kuala Lumpur.

Subramaniam berkata terpulang kepada majikan dan pembantu rumah untuk menentukan hari cuti, dan jika majikan dan pekerja bersetuju untuk tidak memberi hari cuti, ia akan diganti dengan pembayaran gaji.

Sehubungan itu, katanya kementerian akan meminda Akta Pekerjaan untuk memasukkan perkara berkenaan bagi menjaga kebajikan dan keselamatan pekerja asing di dalam sektor pembantu rumah.

"Sektor-sektor lain telah diliputi oleh Akta Pekerjaan ini kecuali pembantu rumah. Kini ia sedang dalam peringkat penggubalan peraturan, selepas itu kita akan dapatkan persetujuan daripada Pejabat Peguam Negara sebelum ia diluluskan dan dilaksanakan mungkin dalam tahun ini juga," katanya.

Sementara itu, beliau juga akan mewajibkan semua majikan yang menggaji pekerja asing supaya mendaftar dengan Jabatan Tenaga Kerja (JTK) dengan kerjasama Jabatan Imigresen.

Subramaniam berkata dengan langkah ini, diharapkan kejadian membabitkan keselamatan dan kebajikan pembantu rumah warga asing seperti penderaan tidak akan berulang lagi.

"Kita juga akan memberi satu buku garis panduan kepada pembantu rumah warga asing yang mempunyai nombor telefon agensi berkaitan dan kedutaan yang akan memudahkan mereka mendapatkan bantuan daripada kerajaan jika mengalami sebarang masalah," katanya.

Katanya jika majikan ingkar atau melanggar peraturan dalam kontrak pekerjaan itu, mereka boleh dikenakan tindakan mahkamah seperti denda tidak melebihi RM10,000.

(Sumber: Bernama - 16/06/2009 - 19:33pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment