| 0 comments ]

Kementerian Sumber Manusia akan menggiatkan kempen bagi mempromosikan program latihan kerja, terutamanya kepada siswazah dan para belia menganggur, kata Menteri berkenaan Datuk Dr S. Subramaniam.

Beliau berkata program latihan dan penempatan itu menawarkan elaun bulanan maksimum RM800 termasuk latihan percuma bagi enam bulan dan jaminan pekerjaan, satu tawaran peluang tiga dalam satu diadakan khusus bagi dua kumpulan berkenaan dan mereka yang diberhentikan kerja.

Dr S. Subramaniam kini sedang menjelajah seluruh negara bagi mempromosikan tawaran pekerjaan dan beliau akan berada di Sungai Petani, Kedah pada 4 Jun.

Kementerian Sumber Manusia mengadakan program berkenaan di Perak dan Selangor dua minggu lepas dan mendapat sambutan menggalakkan di Ipoh tetapi di Shah Alam, sambutan agak dingin kemungkinan kerana kurang minat atau kesedaran, katanya.

"Program ini adalah usaha kerajaan untuk menangani masalah pengangguran di negara ini dan melahirkan tenaga kerja mahir. Kami mahu mendekati setiap lapisan masyarakat," kata Subramaniam.

Program di Sungai Petani, yang akan diadakan di Institut Kemahiran Mara, Jalan Badlishah antara pukul 8 pagi dan 1 tengah hari, akan dihadiri sendiri Menteri Sumber Manusia yang akan menemui pemohon kerja dan orang ramai.

Bagi menggalakkan lebih ramai orang yang tidak bekerja menyertai program itu, Subramaniam berkata kementerian akan menggandakan kempen publisiti menerusi media dan badan bukan kerajaan.

Beliau berkata satu program pembangunan bagi belia-belia India akan diadakan di semua negeri dan di Sungai Petani, program itu akan diadakan di Pusat Pembangunan Kemahiran Industri dan Pengurusan Kedah (Kismec), Jalan PKNK, 1/1, Taman Ria Jaya antara pukul 4 dan 7 petang.

Subramaniam, yang juga Setiausaha Agung MIC, berkata beliau-belia India terutamanya yang mengganggur hendaklah merebut peluang itu kerana latihan akan diberikan kepada mereka di institut-institut latihan industri.

(Sumber: 31/5/2009 - 13:44pm)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment