| 0 comments ]

Lebih 1.2 juta penduduk terutama yang tinggal di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak kini mendapat khidmat 1,089 perpustakan desa di seluruh negara.

Ketua Pengarah Jabatan Perpustakaan Negara, Raslin Abu Bakar berkata usaha- usaha sedang giat dijalankan agar lebih ramai lagi mereka yang tinggal di kawasan luar bandar mendapat manfaat daripada kemudahan ini.

"Kita sudah mengarahkan 1,200 pengurus perpustakaan mendekati mereka dari rumah ke rumah untuk menggalakkan mereka minat membaca bagi menambahkan ilmu pengetahuan, " katanya kepada pemberita selepas menutup Kursus Asas Pengurusan Perpustakaan Desa di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Machang, Kelantan malam tadi.

Beliau berkata di samping itu jabatan tersebut juga mensasarkan lebih 500 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di seluruh negara mempunyai perpustakaan desa.

Ini bermakna 70 peratus kawasan DUN sekarang mempunyai perpustakaan desa, tambah beliau.

Beliau berkata jabatan itu memperuntukkan lebih RM500,000 bagi penubuhan setiap perpustakaan termasuk membina bangunan, penyediaan tapak, peralatan termasuk komputer dan perkhidmatan internet.

Katanya ini tidak termasuk membekalkan 4,000 naskah buku pelbagai judul dan majalah yang sesuai dengan pelbagai lapisan masyarakat termasuk pelajar sekolah rendah, menengah dan penuntut Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang pulang bercuti di kampung masing-masing.

(Sumber: Bernama - 16/06/2009 - 11:43am)

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment