| 0 comments ]


Kita dah dengar kekejaman Israel pada saudara kita di Palestin. Gaza dah diserang hebat. Beratus orang Islam dibom, dibunuh. Rumah dan bandar musnah. Israel bukan sahaja menyasarkan orang tertentu, tetapi memang terbukti nak bunuh orang-orang Islam. 

Presiden USA, George Bush menghabiskan baki-baki pemerintahan zalimnya untuk meneruskan misi pembunuhan besar-besaran umat Islam kali ke-3 di abad ke-20 ini selepas Afghanistan dan Iraq. Manakala Barack Obama pula menyatakan dia hanya akan "berkata" sesuatu setelah rasmi pengambil alihan kuasa presiden pada 20 Januari depan. Jadi, Israel ada hampir 2 minggu lagi untuk membunuh.. setiap hari.

Jadi apa yang kita patut buat? Duduk saja? Buat Tak Tau?

Nabi pernah bersabda: "Cegahlah sesuatu kemungkaran dengan tanganmu (kekuasaan), atau dengan lidah kamu, atau dengan hati kamu. Dengan hati itulah sekecil-kecil iman".

Maknanya jika kita tiada sebarang perasaan bila mendengar, membaca atau menonton berita berkaitan kekejaman Israel - maknanya iman kita amat teruk! KOSONG!

Jika kita ada perasaan simpati pada saudara kita dan rasa benci pada para pembunuh itu - maknanya kita ada iman, tetapi 'selemah-lemah iman'. Sebab? hanya simpan dalam hati, tidak diucap, dibantah dan dilawan.

Jika kita ada lidah, bersuaralah membantah, itu lebih baik dari simpan sahaja. Terus teranglah. Bantahlah penindasan Israel. Jika para pemimpin negara buat tak kisah, tegurlah mereka agar berbuat sesuatu. Agar azab tak kena pada kita semua. Ranking 'lidah' ini lebih baik dari sekadar mengecam dalam hati. 

Jika kita ada lidah, berdoalah.. berdoalah pada Tuhan manusia.. semoga Allah membantu umat Islam. Jangan hanya sekadar doa dalam hati.. itu lemah.  Menangislah di malam yang sunyi, meratap pada Tuhan. semoga Allah membantu menguatkan hati-hati kita dan menaikkan kekuatan umat Islam.

Kita ada tangan. Tangan ini melambangkan kekuasaan kita. Kita ada duit.. ? Kita mampu untuk menderma. Dermalah untuk Gaza. Dermalah jika kita ada duit lebih. Dermalah pada yang memang memerlukan. Dermalah, bersedekahlah, berinfaqlah - sebelum tiba hari yang tidak berguna lagi harta benda dan anak pinak..

Kita ada kuasa ekonomi. Ada duit..  dermalah, bantulah. Boikotlah barangan yang bersangkutan dengan Israel. Persatuan Pengguna Islam Malaysia dah mula kempen di peringkat negara. Tiga barangan kroni Israel yang diboikot ialah Colgate Palmolive, Coca-Cola dan Starbucks. 

Gantilah dengan barangan buatan tempatan lagi halal seperti ubat gigi Mukmin. Minumlah kopi di mana-mana kedai kopi orang Islam merata jalan di Malaysia. Macam-macam jenis air ada boleh dibeli atau dibuat sendiri. Ayam goreng pasar malam tetap mengenyangkan setanding KFC, malah lebih murah. 

Bersyukurlah, kehidupan kita di Malaysia aman damai serta mudah.. buka kepala paip pili.. air terus mencurah. Tak sama dengan umat Islam di Gaza, mereka tentu sukar sekarang.. dan mereka itu saudara kita.

Bagi mereka yang ingin menghulurkan bantuan, boleh disampaikan terus kepada:
  • Bahagian Kewangan NSTP, 31 Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur, atau ..
  • Akaun Maybank: 514105-320501, atas nama NSTP Fund For Gaza
Sumbangan juga boleh diserahkan kepada pejabat NSTP seluruh negara serta syarikat bersekutu NSTP iaitu TV3, 8tv, ntv7 dan TV9 selain rangkaian radio miliknya. 

Tabung NSTP Untuk Gaza dibuka sehingga 7 Februari ini. 

Alhamdulillah.. PakTeh ada tangan untuk menaip di blog ini. Ini antara 'kekuasaan' yang Allah kurniakan untuk PakTeh. Anda juga begitu! Sebar-sebarkanlah kempen menderma ini, serta mendermalah. Semoga kita semua diberkati dan dirahmati Allah. Insya Allah.

UPDATE! Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta masjid di seluruh negara mengadakan solat hajat selepas menunaikan solat Jumaat 10/1/08 bagi mendoakan keamanan di bumi Palestin. Kerajaan telah menyalurkan bantuan dana sebanyak RM3.5 juta melalui Mercy Malaysia, sebuah pertubuhan bantuan kemanusiaan sukarela.

Seperkara lagi, ada beberapa amalan yang boleh kita lakukan. Bacalah Surah Al-Fath (ayat 26-27) dan Surah Yunus (ayat 85-88). Doakanlah sesungguh hati pada Tuhan - (1) kemusnahan Israel, Yahudi dan Nasrani. (2) kemenangan umat Islam.

Related Posts by Categories



0 comments

Post a Comment