| 17 comments ]

Permohonan | Semakan ke Sekolah Menengah Teknik (SMT) bagi tahun 2009 dilakukan secara online. Pemohon lepasan PMR 2008 sebaiknya memahami tentang aliran dan kursus di SMT agar selari dengan minat dan bakat masing-masing di samping memastikan telah melepasi syarat minimum untuk permohonan tersebut.


Berikut adalah syarat kelayakan akademik di Sekolah Menengah Teknik seluruh Malaysia mengikut kategori aliran kursus berikut:
  1. Aliran Teknik
  2. Aliran Vokasional
  3. Aliran Kemahiran

Kelayakan Akademik Aliran Teknik

 
Kursus


Pencapaian PMR Tahun 2008
Syarat Kelayakan Minimum 

 

1. Kejuruteraan Mekanikal

2. Kejuruteraan Awam

3. Kejuruteraan Elektrik

4. Perdagangan

5. ERT (Pengurusan Makanan)

6. ERT (Pengajian Pakaian)

7. Pertanian (Sains Pertanian)

8. Pertanian (Pengajian Agroteknologi)


Mendapat pencapaian minimum dalam semua mata pelajaran berikut:

 

1

2

3

4

 

B

B

B

C

 

 

  (i). Bahasa Melayu

 (ii). Matematik

 (iii). Sains

 (iv). Kemahiran Hidup


DAN 

3 (tiga) C dalam matapelajaran lain termasuk Bahasa Inggeris


Kelayakan Akademik Aliran Vokasional


   KELAYAKAN ALIRAN VOKASIONAL 


Kursus


Kesesuaian
Jantina 


Pencapaian Mata Pelajaran PMR Tahun 
2008
Syarat Kelayakan Minimum


1. Pengaturcaraan Komputer

Lelaki 

Perempuan


Mendapat pencapaian minimumdalam semua mata pelajaran berikut:

i. Bahasa Melayu .......... C

ii. Sains ......................... C

iii. Matematik ................. B

iv. Kemahiran Hidup ...... C 

dan minimun gred D dalam mana-mana 1 (satu) matapelajaran lain 


2. Automotif

3. Elektrik & Elektronik

4. Penyejukan dan Penyamanan Udara

5. Fesyen

6. Katering

7.Pengurusan Teknologi Pejabat

8.Pengurusan Perniagaan

 


Lelaki 
&
Perempuan

Mendapat pencapaian minimum dalam semua mata pelajaran berikut:

i. Bahasa Melayu ........... C

ii. Sains ......................... C

iii. Matematik.................. C

iv. Kemahiran Hidup ...... C

dan minimum gred D dalam mana-mana 1 (satu) matapelajaran lain 


7. Amalan Bengkel Mesin

8. Kimpalan 

9. Binaan Bangunan

10. Bakeri

11. Hortikultur Hiasan dan Lanskap

12. Kejenteraan Ladang

13. Pengurusan Ladang


Lelaki 
&
Perempuan



Mendapat pencapaian minimum dalam semua mata pelajaran berikut:

i. Bahasa Melayu .......... C

ii. Sains ......................... D

iii. Matematik ................ D

iv. Kemahiran Hidup ..... C

dan mendapat minimum gred dalam mana-mana 1 (satu) matapelajaran lain. 


14. Seni Kecantikan 

15. Perkhidmatan dan Perkembangan Kanak- Kanak


Perempuan
Sahaja

Kelayakan Akademik Aliran Kemahiran


     KELAYAKAN ALIRAN KEMAHIRAN
Bidang
Kursus
Pencapaian PMR Tahun 2008
Syarat Kelayakan Minimum
Mekanikal

1. Pemesin Am

2.Jurukimpal Arka Logam Berperisai

3. Pelukis Pelan Mekanikal

4. Mekanik Kenderaan Bermotor

5. Penyejukbekuan dan Penyaman Udara - Domestik

a. Telah menduduki peperiksaanPMR 2008

Awam


6. Pembuat Perabot

7. Jurubina Bangunan

8. Jurubina Bangunan Berasaskan Kayu

9. Jurukerja Paip

10. Pelukis Pelan Senibina

Elektrik


11. Juruteknik Elektrik Rendah

12. Juruteknik Rendah Elektronik Industri - Peralatan

ERT


14. Pembantu Penyediaan Makanan

15. Pembuat Pakaian Wanita

16. Pendandan Rambut Muda

17. Jurukecantikan

Pertanian

18. Juruteknik Rendah Akuakultur

19. Pekerja Ladang Pertanian


Semoga berjaya.

Related Posts by Categories



17 comments

Amir Sabrin Mohammad Ali said... @ 4:01 PM

salam,
kawan saya dapat tawaran smt aliran kemahiran dlm bidang JURUKIMPAL ARKA LOGAM BERPERISAI,kenapa permohonannya masih lagi dalam pertimbangan??adakah dia perlu dinilai lagi??

pavithera said... @ 12:37 PM

SAYA DAPAT 1 A DLM MATAPELAJARAN KEMAHIRAN HIDUP,4 B DLM MATAPELAJARAN BAHASA MALAYSIA, ENGLISH, SEJARAH, DAN SAINS 2 C DLM MATAPELAJARAN MATEMATIK DAN GEOGRAFI KNP SAYA TAK DAPAT SEKOLAH MENENGAH TEKNIK.SAYA MEMANG ADA MINAT UNTUK MASUK SMT.SAYA PILIH KATERING KALAU SAYA TAK LAYAK MASUK BIDANG INI SAYA SUDI MASUK BIDANG BAKERI.

Amir Sabrin Mohammad Ali said... @ 11:41 AM

saya cadangkan wk terus berjumpa pengetua smt f2f yg awk minat masuk.kalau tggu rayuan mmg smpi bila-bila awk tak kan dapat masuk.sy selepas jumpa pengetua smt secara f2f terus dapat tawaran.sy dh penat mnggu dan naik bosan,ap lg sy jumpa pengtua dan sy telah dtawarkan ke SMT SERI ISKANDAR.

alice said... @ 9:20 PM

sblom nie sye sekolah biasa saje...dan sye tlh mngikuti pakej yg tlh dipilih...
skg sye ingin memohon utk ke skolah teknik...
smt ane yg ade matapelajaran prinsip perakaunan,add math dan ekonomi asas?

alice said... @ 9:22 PM

sy ingin memohon skolah teknik....tetapi sy ingin mngambil matapelajaran add math,ekonomi asas dan prinsip perakaunan...smt ane yg ade matapelajaran ini?

Amir Sabrin Mohammad Ali said... @ 4:25 AM

awk boleh wat rayuan untuk amik subjek tambahan.
smbl amik aliran yg dtawarkan kat smt,awk masih boleh amik subjek yg awk minat.call sy jika ad maslah 012-5729384

spyuspyu said... @ 5:42 PM

smt xde buat kelas aliran teknik utk tingkatan 6?

izzuddin ismail said... @ 8:52 PM

sy nk tnye smt mne yg terime pljr leleki utk bidang katering.sy minat dlm bidang ni.tp tk nk jauh2 sgt.sy ddk kat jhr.

girlfiq said... @ 4:57 PM

askum.kalau saya hanya dapat 2A dlm pmr iaitu math dan sains boleh tak saya diterima di sekolah teknik dalam bidang teknikal?saya betul-betul nak masuk teknik ni..

mir said... @ 6:01 PM

saya dan kawan berminat dlm sek. vokasional dlm bidang ketering apa kelulusan yg saya perlu ada dlm PMR

Rampage said... @ 9:29 PM

semekom..
klau sye dpt keputusan 2b 2c 4d..
tp nak msuk jurusan teknikal camner>??
2b - KH, PI
2c- BM,SEJ
4d- BI,MAT,SN,GEO..
layak kew x??..
klau saye dpt msuk smt saye blanja awak smua..

Nur Syafiqah Pazilah said... @ 12:27 PM

bila twaran kmasukan 2011 ke sek,men.teknik keluar?

adib_yusof said... @ 7:00 PM

sekolah teknik perdagangan johor bahru ada sains tulen x?? subjek pedagangan tu apa?

ct_ima95@yahoo.com said... @ 3:30 PM

Assalamualaikum........... boleh saya tahu, apa
keistimewaan pengatucaraan komputer.
saya tak tau nak pilih mana aliran... bantulah saya... :(

purpleyana said... @ 7:57 PM

nurliyanamurad@yahoo.com

salam .. sy liyana ..
result sy : B - BM, BI, SN, M3, KH.
C - GEO, SEJ, PI .
sy ade mntak teknik brash, ipoh . Tp knape x dpt ?
result sy terok ke ?

sara's diary .. said... @ 2:47 PM

alahai , teknik ni ade course sains ke ? ayh sy sebok nak suh amik pharmacy , haiyax !!

hunny bunny said... @ 11:35 PM

nak tanya kursus kejuruteraan awam at skolah teknik jb ape eak??balas loaaa...

Post a Comment