| 45 comments ]

Ketua Pengarah Mara, Datuk Nam Marthinin berkata, MARA menerima 16,750 permohonan untuk mengisi 6,839 tempat Tingkatan Empat yang disediakan di sebanyak 41 MRSM tahun ini dan mereka boleh menyemak permohonan pada minggu akhir bulan ini.

Bagi pengambilan pelajar Tingkatan Satu di MRSM pula, MARA menerima 25,097 permohonan bagi mengisi 5,330 tempat.

"Tahun ini dua MRSM baru akan dibuka bagi pengambilan pelajar Tingkatan Satu, iaitu MRSM Betong, sarawak; dan MRSM Bentong, Pahang.

"Selain itu, MRSM Kota Putra di Besut, dipilih MRSM Agama pertama melaksanakan konsep Ulul Albab dengan pengambilan pelajar baru Tingkatan Satu pada 19 Februari," katanya.

(Sumber: Kenyataan akhbar: 7/1/2009)

Related Posts by Categories



45 comments

hanisah said... @ 12:57 PM

NAK TAU KEPUTUSAN MRSM TINGKATAN 1 SESI 2009 MACAMMANE.....?YANG ADE CUME 2008 JE......2009 XDE..

PakTeh said... @ 8:43 PM

@ hanisah. semakan online mrsm ting. 1 & 4 dijangka dibuka mula pertengahan hingga hujung januari.

AraiDotcom said... @ 2:08 PM

saya telah mnghantar borang prmohonan kemasukan ke mrsm utk intake januari tingkatan 4..tetapi saya terlupa utk meletakkan setem pada kad merah yang akan dikirim kembali kepada saya mengenai jawapan kemasukan saya ke mrsm. apakah yang patut saya lakukan? perlukah saya menghantar surat serta setem tersebut kepada pihak penempatan?

PakTeh said... @ 4:33 PM

@AraiDotcom: elok hubungi dahulu MARA(03) 2691 5111. dapatkan pandangan, sekiranya ianya menjejaskan pemilihan. biasanya jika sebarang perkara yg disenaraikan untuk dilengkapkan, tetapi tidak lengkap - boleh - menjejaskan permohonan. telefon dulu, dptkan pandangan.

shamsullizare said... @ 3:53 PM

saya nak tahu macamana kalau saya tak di panggil .sedangkan saya mempunyai kreteria yang melayakkan saya ke mrsm

shamsullizare said... @ 3:58 PM

NAK TAU KEPUTUSAN MRSM TINGKATAN 1 SESI 2009 MACAMMANE.....?

PakTeh said... @ 8:47 PM

@shamsullizare: keputusan mrsm boleh disemak secara online kelak, dijangka hujung januari (berdasarkan kenyataan Pengarah MARA). Jika gagal untuk ambilan pertama boleh buat rayuan, seeloknya kadar segera.
Tidak pasti kali ini, MARA menyediakan rayuan secara online atau tidak. Jika ada rayuan online, dicadangkan gunakan juga surat rayuan rasmi kepada pihak berkenaan. rujuk:
http://azmanlin.blogspot.com/2008/12/rayuan-permohonan-kemasukan-ke-mrsm.html

naeem said... @ 12:05 AM

gano nk tau keputusan mara kota putra??

MissFarah said... @ 12:20 PM

nak URL semakan mrsm tingkatan 4

PakTeh said... @ 6:52 PM

@naeem: mrsm agama kota putera mmg dah masuk, tingkatan satu - dapat surat tawaran. keputusan mrsm lain dijangka hujung januari, semakan online.

@MissFarah: hebahan url semakan mrsm online kelak akan dipaparkan melalui laman rasmi MARA.

Nazrin said... @ 9:36 PM

guys, Sabah & Sarawak permohonan untuk ke MRSM out gak ke akhir januari ni?

farh said... @ 10:08 PM

saya tidak menghadiri ujian mrsm yang diadakan selang selapas pmr pada bulan oktober..tetapi pihak mrsm menelefon dan meminta daya pergi ujian sekali lagi dan saya telah menghadiri ujian tersebut pada 24 januari..adakah saya akan menerima tawaran kemasukan lebih lewat atau sama dengan pelajar2 yang mengambil ujian lebih awal?

NUR AMALINA said... @ 8:21 AM

Kalau x dapat tawaran, saya akan buat rayuan. Macam mana nak tau semakan rayuan tersebut? Adakah saya perlu tunggu surat dari pihak mrsm?

farh said... @ 1:04 PM

sory lar...saya nak tanya kat pakteh...saya tidak mengahadiri ujian UKKM mrsm yang diadakan selang selepas pmr pada bulen oktober kerana bangun lewat..namun saya mendapat surat untuk menghadiri ujian UKKM sekali lagi pada 23 januari dulu dan saya telah mengahdirinya atas kehendak keluarga..jika diterima,adakah saya akan pergi ke mrsm sama tarikh dengan pelajar2 yang menduduki ujian pada oktober lalu atau terlewat sedikit...??

farh said... @ 1:09 PM

salam....sory tapi saya ingin bertanya...saya tidak menghadiri ujian UKKM yang diadakan pada oktober lalu selang selepas ujian PMR...namun saya dipanggil sekali lagi untuk menghadiri ujian tersebut pada 23 januari lalu dan saya telah selamat menduduki ujian tersebut..jika permohonan saya diluluskan,adakah tarikh kemasukan saya ke mrsm sama dengan pelajar yang menduduki ujian tersebut pada oktober lalu atau terlewat sedikit...?

farh said... @ 1:12 PM

saya tidak menghadiri ujian UKKM yang diadakan pada bulan oktober lalu..namun telah dipanggil semula untuk menghadiri ujian tersebut pada 23 januari lalu dan saya telah selamat menduduki nya...jika diterima,adakah tarikh kemasukan saya ke mrsm lebih lewat dari pelajar yang menduduki ujian pada oktober lalu...?

badrul said... @ 3:45 PM

kira kira berapa pelajar 5A upsr yg tinggal selepas ada yang ditawarkan ke sbp?

NAJAT said... @ 5:51 PM

sekarangkan minggu akhir?so?mana jawapannya..nak check..

fifahsecondary said... @ 12:42 AM

Dikhabarkan bahawa semakan online tawaran ke MRSM boleh dibuat pada akhir minggu Januari, tetapi bilakah tarikh sebenarnya? Andai kata keputusan tersebut keluar pada awal Februari diharapkan agar dapat diumumkan segera kerana banyak perkara yang harus diselesaikan dalam tempoh dua bulan pada awal tahun ini.

tintapena said... @ 9:45 AM

Rasanya benda nie kena buat cepat sebab banyak perkara nak di selesaikan baik pelajar atau ibubapa. Pelajar kena settle down dengan study. kalau masih menunggu , susah juga tumpuan mereka kepada pelajaran. Ambilan ke2 pun dah dilaksankan pada 19 Jan. cukup masa untuk KPM serta sekolah terlibat memilih dan menawarkankepada pelajar.Ini disebab kan setiap sekolah yang membuat temuduga dan rasanya pemilihan dapat dilakukan dengan cepat dan di hantar ke KPM. Akan tetapi tawaran akan hanya diketahui pada minggu ke3 Feb dan mendaftar pada 23 Feb. Rasanya agak lama juga pemilihan serta tawarann hendak dilaksanakan. Bagaimana pula dengan MRSM yang akan di umumkan adalam minggu ini. Bagaimana dengan mereka yang menghadiri temuduga ambilan ke2 ? Seandainya mereka mendapat tawaran ke MRSM sedangkan mereka telah menghadiri temuduga SBP ambilan ke2 dan berharap untuk mendapat tawaran ke SBP. Harus kah mereka menolak MRSM dengan harapan untuk ke SBP yang mana masih samar ? Takut nanti kata pepatah yang di kejar tak dapat yang dikendong berciciran. Atau masuk saja ke MRSM dan bila dapat tawaran ke SBP ambilan ke2 , tukar sekolah lagi... Apakah bila mendapat MRSM maka nama serta peluang pelajar yang menghadiri temuduga SBP ambilan ke2 di gugurkan ?

najmiah said... @ 10:42 AM

Sayapun memang berfikiran seperti tintapena.Memang agak membazir di zaman gawat ni nak sekolah kat sini sekejap, pastu tukar sekolah lain pulak.Uniform MRSM pun lain dari SBP. Tak pergi MRSM takut tak dapat SBP, tunggu SBP nanti terlepas MRSM.Rasanya memang ada pertindihan nama, maklum MRSM ambik lepas SBP, tapi yang ambilan ke2 minggu ke3 Februari baru tau...

nurah said... @ 2:00 PM

Ini anak kedua saya yang mendapat 8A dalam PMR dan 5A UPSR. Anak sulong dahlah tak dapat masuk SBP/MRSM. Kini anak kedua SBP tak dapat tawaran. Entahlah... atas dasar apa yang dibuat pemilihan.

labulabi said... @ 2:20 PM

macamana niy??

tintapena said... @ 4:16 PM

nurah. dah buat permohonan ke untuk kedua dua anak nurah?

PakTeh said... @ 9:37 PM

cadangan saya: jika dapat tawaran mrsm, terima tawaran tu jika gagal dalam ambilan pertama sbp.

kos melepas antara kemasukan ke sbp dan mrsm dah kita semua sedia maklum. rezeki dari Tuhan, kita terima sebaik-baiknya.

apa yg saya tahu, pengurusan interlink data antara bahagian sbp, kpm dengan bahagian pendidikan menengah, mara amat efisien dan up-to-date. rasanya dah tak wujud lagi pertindihan tawaran, sejak beberapa tahun ni.

hariz jamil said... @ 3:58 PM

dah minggu akhir ni

Zacky_Cz said... @ 1:19 PM

Boleh tanya? Berapa Quota bagi pelajar Bumiputera bukan melayu? Saya nie orang Bidayuh dan dapat straight A's dalam Pmr. TAkut2 tak layak.

Nimda said... @ 10:15 PM

Semakan spb bila masuk angka giliran keluar keputusan bersama nama pelajar sebagai pengesahan, tapi bagi mrsm bila masuk angka giliran atau tanpa angka giliran keputusan keluar "tak berjaya" tanpa nama pelajar. Adakah semakan mrsm online ini aktif???

hassnan5 said... @ 11:22 AM

Salmu Aleykum Pak Teh,Alhamdulillah, anak saya berjaya mendapat tempat di mrsm Pontian. sekarang dia belajar kat smkas,persoalanya, boleh kah buku tek spbt dari smkas di bawa ke mrsm, ii) anak saya juga menuntut dalam kelas khas Sek Ugama Johr di Kawasan Segamat.adakah pihak mrsm pontian membenarkan pelajar untuk menghadiri kelas khas pada setiap hari sabtu. t.kasih

hassnan5 said... @ 11:34 AM

pak teh,bagi pelajar yang tak dapat ke mrsm atau sbp banyak yang merungut.macam2 komplain.bagi pelajar yg berjaya mendapat tempat,bapak dah tentu pening kepala.masa lepas pmr habis Rmxxxx untuk beli laptop,bila naik sekolah kat smka dah belanja lagi Rmxxx.
ni nak ke mrsm dah gerenti Rmxxxx.kena keluar. pak teh.kesian ler bagi yang tak mampu.dapat tawaran pun tak leh pergi.sebab tak cukup RMxxx.kita selalu tak puas lah pak teh. jadi bila orang tak puaskan hati kita,kite melenting, salahkan orang lain tak betul,orang tak jujur ..macam2 lah..bila kita pulak kita nak salahkan kelemahan kita?????????

nur said... @ 4:13 PM

PAK TEH,,,ASLAMUALIKUM,,.
SAYER SEDIHLA PAKTEH..XDPT SBP ,XDPT MRAM..TAPI XPER R ADE HIMAHNYERR,...SAYER HARAP SAYER DPT..
NK BUAT RAYUAN...BERTAMBAH SEDIH SAYER PAKTEH BILER DNGAR ADE YG DPT MASUK MRSM WALAUPUN DIE X AMBIK UJIAN MARA...FUH!
SEDIH RR...XPER LAAA...

nur said... @ 4:16 PM

aslamualikumm...
sayeer sedih la pakteh
xdpt sbp,xdpt mrsm...tapi insya llah ade himahnyerr....
yg sayer bertmbh sedih..ade yg dpt masukmrsm..walaupun x ambik ujian mara...
betul ke tah budak tue...??
yg straight a die x ambik..
yg 6a gguner org dalm ambik pulak diee...
arggggggg
geram nyerr...

Farzana said... @ 6:02 PM

saya sedih betul la Pak Teh, SBP tak dapat, MRSM tak dapat..Pak Teh, saya nak tanya kalau dapat 6A 2B.. B-science dan BI boleh tak Teknik Sepang terima saya dlm jurusan Teknikal ERT Pemakanan? saya mmg risau tak dpt mane2 tawaran..saya tak nak duduk kat sekolah lama sebab kawan2 saya semua dah nak pergi daftar diri ke SBP dan MRSM..

Farzana said... @ 6:04 PM

Pak Teh..kalau dpt 6A 2B..boleh tak masuk aliran teknikal ERT pemakanan dekat SMT Sepang? saya dapat B subjek science dan BI..

faris said... @ 11:13 PM

ala saya yg dapat straight A PMR 2008 ni xde kisah mana pasal SBP/MRSM ni bukannye apa kalau pergi sana sekolah bagus tapi kita x belajar x guna jugak kan?
baik sekolah biasa je tapi kita belajar...xpun masuk sekolah kluster kat malaysia ni...kan ada 30 sekolah ..apply je mana satu...taraf pun lebih kurang jer..jangan harap sangat la psal mrsm/sbp ni

Farzana said... @ 10:54 AM

faris,tahinah coz dpt straight A pmr..sy mmg suke sgt dgn sklh sy..tpi klu sy stay kt situ sy kne blaja aliran akaun yg sy x minat..da la sy dah blaja subjek2 sains tulen kat tuisyen start bulan 10 lepas..sy minat sgt2 aliran sains tulen..sbb tu la sy nak sgt 2kar sekolah..

faris said... @ 7:29 PM

@farzana
thanks for the grats,
what u mean kene belaja aliran akaun??
kan kita boleh buat pilihan jurusan mana yg kita nak,pilihan di tangan anda...ingat yg belajar nanti anda bukan org lain

farah said... @ 3:53 PM

sy terpilih memasuki ke mrsm bentong..setahu saya tarikh lapor diri ialah pada 2 mac...untuk maklumat lanjut,boleh hubungi (03) 2691 5111

Fiq said... @ 11:30 AM

anak saya akan mendaftar ke mrsm bentong pada 23hb mac ini ada sapa sapa boleh infom saya bagaimana di sana. tolonglah share experience bersama saya.

Naya Swift said... @ 12:14 PM

NAK TAU KEPUTUSAN MRSM TINGKATAN 1 SESI 2010 MACAMMANE.....?YANG ADE CUME 2009 JE......2010 XDE..

anie said... @ 8:37 PM

saya dpt 3A2B dlm upsr agak2 saya layak x masuk mrsm ataupun sbp.B saya BI dan SCIENCE.

SweetGirl said... @ 10:00 PM

Sye nk tau keputusan MRSM Tingkatan 1 sesi 2010,leh x??yg ade cume 2009....2010 xdekk..nk tau sblum hujung bln Disember,leh??

anvie sloane said... @ 1:07 PM

http://mohonmrsm1.mara.gov.my:8080/ola/checkStatusF1.jsp

are nis said... @ 11:38 PM

saya dpt 3A1B1C UPSR... guarentee x dpt skolah kat sana.. tapi sekolah tu la yg sy impikan dari kecil..

ku syazwana said... @ 8:51 AM

jika saya ke smka.. adakah sya akan dpt tawaran MRSM??

Post a Comment